Vaikea herätä? Et ole palautunut vielä edellisestä päivästä

Jos ei tahdo päästä ylös sängystä, uni on ollut liian lyhyttä tai rikkonaista. Virkeänä heräämiseen vaikuttaa myös se, missä unen vaiheessa herää. Kevyestä unesta on helpompaa herätä kuin syvästä unesta.

uni
Nukkuva lapsi.
Iina Kluukeri / Yle

Heräämiseen liittyy unihoitaja Anne Huutoniemen mukaan ihmisen unesta virkeystilaan siirtyvä muutos.

– Silloin unikytkin kääntyy unesta valveeseen. Heräämisen hetki kertoo, kuinka virkeäksi itsensä tuntee ja jos ei tahdo päästä ylös, uni ollut liian lyhyttä tai sitten se ollut hyvin rikkonaista. Uni ei ole palauttanut edellisestä päivästä. Heräämisen laatu on yöunesta kiinni.

Heräämisen käynnistävät vuorokausirytmin monet asiat ja vireyttä lisäävät toiminnot.

– Välittäjäaineet ja hermoradat aktivoituvat vähitellen. Aktiviteetti alkaa pikkuhiljaa aamuyön aikana lisääntyä ja unta tuottavat aineosat poistuvat, kuvailee Huutoniemi.

Tulisipa viikonloppu, että saisi nukkua

Unihoitaja Anne Huutoniemi on ollut kirjoittamassa yhdessä professori Markku Partisen kanssa kirjaa nimeltä "Unen aika". Huutoniemi ei usko aamuisen heräämisen olevan tunneista kiinni.

Nukkuminenhan koostuu 4-5 unisyklistä, ihmisen herätessä lähellä kevyttä unta, on herääminen helpompaan.

Anne Huutoniemi

– Unen rakenteeseen toki vaikuttavat vuorokauteen liittyvät valonvaihtelut. Nukkuminenhan koostuu 4-5 unisyklistä, ihmisen herätessä lähellä kevyttä unta, on herääminen helpompaan.

– Myöhään nukkumaan mennyt ihminen voi saada syvän unen myöhemmin. Jos herätys on unen syvässä vaiheessa, niin silloin hänen on vaikeampi herätä kuin ihmisen, joka on samalla hetkellä kevyen unen vaiheessa.

Moni odottaa viikonloppua, että saisi nukkua pidempään ja herätä virkeämpänä.

– Nuoret nukkuvat univelkaansa puolille päivin. Pienemmät lapset eivät puolestaan ajattele, että jee viikonloppu, saan nukkua. Viikonloppuna aikaisin heräävä lapsi on saanut nukuttua tarpeeksi jo viikolla.

– Elämän rytmillistyminen ja säännöllisyys vaikuttavat muun muassa vireystilaan vaikuttaviin välittäjäaineisiin. Eli silloin ne heräämisetkin säännöllistyvät, vaikka olisi mahdollista nukkua pidempään, sanoo Anne Huutoniemi.