Rasvakeskustelu räiskähti – ja taas vedettiin väärä johtopäätös, sanovat tutkijat

Ravitsemusasiantuntijoiden mukaan kasviöljyjen haitallisuudesta viime päivinä noussut keskustelu on ymmärretty Suomessa osin väärin. Ruokaa voi edelleen kypsentää rypsiöljyssä.

Kotimaa
Ruokaöljypulloja kaupan hyllyssä
Anu Pöntinen / Yle

Rasvakeskustelu on ottanut jälleen lämpöä, kun internetissä on levinnyt brittiläisen de Montfordin yliopiston tutkijoiden lausunto kasviöljyn haitallisuudesta paistettaessa.

Muun muassa The Telegraph -lehden siteeraamien tutkijoiden mukaan (siirryt toiseen palveluun) runsaasti monityydyttymättömiä rasvahappoja sisältävistä kasviöljyistä vapautuu aldehydejä, kun niitä kuumentaa pitkään esimerkiksi paistamisen yhteydessä. Aldehydit on puolestaan yhdistetty syövän, sydäntautien ja dementian kaltaisiin sairauksiin. Johtopäätös on, että maissi- ja auringonkukkaöljyn kaltaisia rasvoja kannattaa välttää paistamisessa.

Itä-Suomen yliopiston ravitsemustutkijoiden mukaan tieto monityydyttymättömistä öljyistä ja aldehydeistä ei ole uusi ja se on otettu huomioon myös kotimaisissa ravitsemussuosituksissa. Auringonkukka- ja maissiöljyä ei suositella nytkään paistorasvaksi. Niiden tilalta neuvotaan käyttämään rypsiä, rapsia ja oliiviöljyä, joissa monityydyttymättömien rasvahappojen osuus huomattavasti matalampi. Rypsissä pitoisuus on 33 grammaa, auringonkukkaöljyssä peräti 62,8 grammaa 100 grammaa kohden.

– Mikään ei tämän perusteella edellytä muutosta. Rypsi-, rapsi- ja oliiviöljyt voivat olla ruoanvalmistusrasvana edelleen, teroittaa ravitsemustutkija, apulaisprofessori Ursula Schwab.

Jos nyt joku on käyttänyt rypsiöljyä paistamiseen ja tämän seurauksena siirtyy voihin, se ei ole hyvä.

Ursula Schwab

Pannulla rasvassa paistamista ei ylipäänsä suositella Suomessa ruoan kypsentämiseen, vaan parempana vaihtoehtona tarjotaan keittämistä, hauduttamista ja uunissa paistamista. Tällöin vältetään muitakin kuin rasvoista muodostuvia haitallisia yhdisteitä, neuvoo tutkijatohtori Maria Lankinen Itä-Suomen yliopistosta.

Jos siitä huolimatta haluaa paistaa rasvassa, kannattaa käyttää auringonkukkaöljyn sijasta muita öljyjä: rypsiä, rapsia, oliivia. Öljyä ei myöskään kannata kuumentaa liikaa. Schwabin mukaan nyrkkisääntö on: jos öljy savuaa, se on liian kuumaa.

Suomessa brittitutkimuksesta on vedetty monin paikoin johtopäätös: öljyt ovat pahasta, ruoka pitää paistaa voissa tai laardissa. Itä-Suomen yliopiston ravitsemustutkijoiden mukaan tämä on tuttu reaktio, mutta ei suinkaan oikea.

– Jos nyt joku on käyttänyt rypsiöljyä paistamiseen ja tämän seurauksena siirtyy voihin, se ei ole missään nimessä hyvä asia, Schwab sanoo.