Kaikki talviolympialaisista!

Viiden tähden neuvolakäynti? Kainuussa palveluita voi arvostella julkisesti

Sosiaali- ja terveyspalveluita käyttäviä asiakkaita ohjataan nyt yhä enemmän sähköisten palauteportaalien pariin. Kainuulaiset voivat tehdä julkisia arvosteluja Hyvinvoinnin palvelutarjotin -sivustolla. Samalla asialla on myös vastikään avattu valtakunnallinen Palveluvaaka-sivusto.

terveys
Lääkäri tarkastaa lapsen korvaa
Kainuun soten kehittämällä tähtiarvioinnilla asiakas voi arvioida vaikka Kainuun soten päivystyspalvelut. Marjut Suomi / Yle

Kainuulaiset voivat arvioida monet palvelunsa käyttäen tähtiluokitusta. Palkitulla Hyvinvoinnin palvelutarjotin -sivustolla (siirryt toiseen palveluun) ihmiset voivat hakea ja vertailla tarvitsemiaan sosiaali- ja terveydenhuollon yksityisiä ja julkisia palveluita – ja antaa lopulta palveluille arviot.

Sote-palveluiden lisäksi tarjolla on laaja joukko arkipäivän lähipalveluja siivouksesta ystäväpalveluun ja puhelin-atk -tuesta tilapäiseen lasten- tai kotieläinten hoitoon.

Kainuun soten perhepalvelujohtaja Matti Heikkisen mukaan lähin verrokki tähtiarvostelusysteemille on ravintoloiden ovilla olevat Oiva-raportit, jotka paljastavat asiakkaille ruokapaikan hygieniatason.

– Logiikka ja periaate on sama: asiakaspalaute ja tyytyväisyys tulevat näkyväksi, kun kuntalaiset voivat antaa palautetta ja kertoa kokemuksistaan.

Tähtiluokituksella on tarkoitus parantaa laadunvalvontaa.

– Nähdäkseni tämä on iso tulevaisuuden kehitysaskel, että laatu ja valvonta saadaan näin tehtyä läpinäkyväksi. Asiakas voi arvioida tuotteen aivan kuten esimerkiksi verkkokaupoissa.

Hymynaamoista on helppo valita, mutta kun arviot näytetään muille asiakkaille, tähtiä on helppo tulkita.

Esko Pääskylä

Tällä hetkellä potilasturvallisuutta voidaan mitata kansallisesti esimerkiksi tutkimalla potilasvahinkojen määriä. Sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakastyytyväisyyden ja kokemusten mittaaminen ovat kuitenkin vielä alkutekijöissään.

Heikkinen toivoo, että tähtiluokituksesta muodostuu matalan kynnyksen tapa antaa palautetta niin julkisista kuin yksityisistäkin palveluista.

– Muutenkin sähköinen asiointi yleistyy entisestään ja syntyy lisää sähköisiä portaaleja, missä voi antaa helposti palautetta joka tulee myös muille näkyviin. Se on myös kilpailuetu yrityksille, hän arvioi.

Tähtiarvioita kertynyt vasta vähän

Hyvinvoinnin palvelutarjotin -sivustolla on tällä hetkellä 150 yksityistä ja julkisen puolen palvelua. Arviointeja on kertynyt vajaa sata. Palveluun on asetettu rajoitus, että yksittäiset arvostelut eivät näy, ennen kuin niitä on kertynyt yhdelle palvelulle viisi. Siksi tähtiä on sivustolla näkyvillä vasta vähän.

Kuvakaappaus: palvelutarjotin.kainuu.fi
Tähtiarvostelut näkyvät käyttäjälle näin. Kuvakaappaus: palvelutarjotin.kainuu.fi

Vaikka arvostelut näkyvät lopulta tähtinä, itse arviointi tehdään arvioimalla hymynaamoilla esimerkiksi palvelun hinta-laatusuhde, henkilökunnan ystävällisyys ja palvelun laatu.

– Hymynaamoista on helppo valita, mutta kun arviot näytetään muille asiakkaille, tähtiä on helppo tulkita nopealla vilkaisulla. Tähtiluokitus on vakiintunut ja helppolukuinen, Palvelutarjotinta kehittämässä ollut suunnittelija Esko Pääskylä toteaa.

Pääskylä toivoo, että ihmiset intoutuisivat antamaan arvioita. Arviointeja voi tehdä kuka tahansa palveluun rekisteröimättä. Häiriköintiä sivustolla ei ole toistaiseksi esiintynyt.

– Jos joku innostuu perjantain ja lauantain välisenä yönä antamaan pelkkää punaista 15 kertaa peräkkäin, ylläpito pystyy katsomaan ip-osoitteiden perusteella, onko kyseessä tarkoituksellinen hyökkäys.

Palveluvaaka puntaroi koko Suomen palvelut

Kainuun sote on ollut arvostelujärjestelmänsä kanssa pioneeri, sillä kansallisestikin vastaavanlainen palvelu saatiin käyttöön vasta tänä syksynä. Palveluvaaka (siirryt toiseen palveluun) on THL:n kehittämä valtakunnallinen sivusto, jonka kautta voi antaa palautetta eri puolella Suomea sijaitsevista sote-palveluista.

Asiakaspalaute ja tyytyväisyys tulee näkyväksi, kun kuntalaiset voivat antaa palautetta ja kertoa kokemuksistaan.

Matti Heikkinen

Kainuun osalta Palveluvaaka-sivustolla on kuitenkin enimmäkseen julkisen puolen palveluita, joten sujuva vertailu yksityisten palveluiden kanssa on vaikeaa.

– Palveluvaaka ei ole ihmisillä vielä tiedossa, se on ihan upouusi juttu, Matti Heikkinen sanoo.

Julkaisuhetkellä sivustolla oli noin 7 400 palvelua ja niitä lisäillään jatkuvasti. Sivustolta löytyy myös tietoa asiakkaiden oikeuksista ja julkisen ja yksityisen puolen palveluista. Arkipäivän lähipalveluja se ei sisällä.