Neuloitko kettukarkkisukat tai Pätkis-potkupuvun myyntiin? Saatoit tehdä rikoksen

Verkossa villinä rehottava villasukkabisnes korpeaa käsityöammattilaisia. Käsitöihin neulotaan tekijänoikeuden suojaamia kuvia tai yritysten tuotemerkkejä, vaikka niiden käyttöön tarvitaan lupa. Esimerkiksi makeisjätti Fazer myöntää, että ilmiö on hallitsematon. Juttu on julkaistu alun perin marraskuussa vuonna 2015.

tekijänoikeus
Lapaset kädessä.
Suvi Turunen / Yle

Facebookin ryhmät pullistelevat käyttäjien myyntiin tekemiä villasukkia ja -pipoja. Niissä vilahtelevat tutut olutlogot, tunnettujen yritysten karkkituotemerkit ja urheiluseurojen logot.

Harva myyjä tai ostaja tietää, että tällaisten tuotteiden valmistaminen myyntiin voi olla rikos.

– Käsitöihin voi neuloa makeisen tai olutmerkin tunnuksen ja lahjoittaa tuotteita vapaasti kavereille. Siihen ei tarvita lupia. Jos tuotteita alkaa tehdä puoliammattimaisesti ja myy niitä netissä järjestelmällisesti tai tilauksesta, lähestytään elinkeinon harjoittamista, Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry:n (TTVK) toiminnanjohtaja Jaana Pihkala sanoo.

Nyrkkisääntö on, että niin kauan, kun raha ei liiku, ongelmaa ei ole. Sen sijaan ansaintamielessä toisen logoa tai tavaramerkkiä ei saa käyttää – jos käytöstä ei ole sovittu erikseen tavaramerkin haltijan kanssa.

Jos tekee bisnestä toisen suojatulla merkillä tai kuvalla, hälytyskellojen pitäisi aina soida.

Jaana Pihkala

– Jos tekee bisnestä toisen suojatulla merkillä tai kuvalla, hälytyskellojen pitäisi aina soida, Pihkala huomauttaa.

Oikeuksien haltija voi myös kieltää tavaramerkkinsä käytön muissa kuin omissa tuotteissaan.

Mitä saa neuloa joulumyyjäisiin tai lahjaksi?

Kuva, logo tai vaikka animaatiohahmo voi olla tekijänoikeuden tai tavaramerkin suojaama. Ei ole aivan yksiselitteistä, mitä käsitöihin saa neuloa ja mitä ei.

– Esimerkiksi makeislogot pitää arvioida tapauskohtaisesti. Jos logo on kirjottu perusfontilla, se ei ehkä ylitä teoskynnystä, mutta kyseessä on silti tavaramerkki. Kaikki Fazerinkin tunnetut merkit on varmasti suojattu tavaramerkillä, TTVK:n Pihkala selventää.

Hän myöntää, että tavalliselle, kotonaan käsitöitä lahjaksi tai myyntiin neulovalle tekijänoikeus- ja tavaramerkkiasiat voivat olla monimutkaisia.

Tulkinta-apua pyydetään TTVK:sta päivittäin. Joulun alla yhteydenottojen määrä kiihtyy, kun puikoilta valmistuu tuotteita myyjäisiin ja lahjoiksi.

– Joulun alla lisääntyvät erityisesti sellaiset tiedustelut, miten mahdollisesti suojattuja kuvia voi käyttää yksityishenkilöiden käsitöissä.

Lapasia kasassa.
Suvi Turunen / Yle

Koulun myyjäiset rajatapaus – netti- ja torimyynti katsotaan ammattimaiseksi

Pihkala kertoo lisää esimerkkejä hahmoista ja kuvioista, joita ei saa luvatta neuloa vaikka villasukkiin.

– Jos kyse on animaatiohahmoista, ne ovat tekijänoikeudella suojattuja. Lisäksi ne on todennäköisesti rekisteröity tavaramerkiksi, koska kyse on tunnetuista hahmoista.

Joskus ihmiset tekevät asioita vahingossa ja tietämättömyyttään.

Ulrika Romantschuk

Silläkin on merkitystä, kuinka suurta myynti on. Jos koulun myyjäisissä kaupataan mummon kutomia lapasia, joissa on jääkiekkoseuran logo, kyse ei välttämättä ole elinkeinon harjoittamisesta, Pihkala pohtii.

Jos taas kauppaa käydään verkossa ja potentiaalisia ostajia on kymmeniä tai satoja, toiminta voidaan katsoa ammattimaiseksi. Myös torimyynti on ammattimaista toimintaa.

– Jos myyjä kiertää Suomen toreja myyden systemaattisesti asusteita, joissa on tavaramerkki tai logo, se on elinkeinon harjoittamista.

Ennakkotapauksia oikeuksien rikkomisesta on

Tavaramerkkiloukkauksesta voidaan puhua vain, jos tavaramerkkiä käytetään vastaavissa tuotteissa kuin oikeudenhaltija itse käyttää.

Yrittäjänä joudun epäreiluun asemaan, koska en voi tehdä vastaavia tuotteita.

Anni Hakanen

Esimerkiksi urheiluseurat myyvät usein virallisia fanituotteitaan, vaikkapa kaulaliinoja, joissa on seuran logo. Jos käsityöläinen neuloo ja myy samankaltaisen tuotteen, erehtymisen vaara alkuperäisestä tekijästä on olemassa.

Tästä on olemassa ennakkotapaus Isosta-Britanniasta, jossa Arsenal-jalkapallojoukkueen logolla varustettuja fanituotteita oli valmistettu luvatta.

– Toiminta katsottiin laittomaksi, koska siihen ei ollut Arsenalin lupaa, Pihkala kertoo.

Käsityöyrittäjä: Olisi kiva, jos kaikilla olisi samat säännöt

Käsityöyrittäjä Anni Hakanen on seurannut villiä myyntiä harmissaan. Hän on yrittänyt myös puuttua laittomaan kaupantekoon.

– Tuotteista saa hyvän hinnan ja ne ovat suosittuja. Yrittäjänä joudun epäreiluun asemaan, koska en voi tehdä vastaavia tuotteita.

En tee tätä ilkeyttäni. Olisi vain kiva, että kaikilla olisi samat säännöt.

Anni Hakanen

Hän haluaa tehdä itsensä näköisiä tuotteita eikä halua maksaa lisenssimaksuja yrityksille niiden tavaramerkkien käytöstä.

Hakanen on yrittänyt jakaa käsityöharrastajille tietoa tekijänoikeus- ja tavaramerkkiasioista, mutta harva haluaa kuunnella.

– Olen myös ilmiantanut tekijänoikeusrikkomuksia Facebook-ryhmien ylläpitäjille ja suoraan yrityksille, esimerkiksi Fazerille ja Sinebrychoffille. Parissa ryhmässä, joissa myydään käsitöitä olut-, karkki- ja urheiluseurojen logoilla päivittäin, minut bannattiin.

– En tee tätä ilkeyttäni. Olisi vain kiva, että kaikilla olisi samat säännöt. Samalla tavalla kuin että kaikki joutuvat maksamaan verot, Hakanen perustelee.

Villasukkia kaupitellaan Facebookissa.
Facebookissa myydään esimerkiksi itseneulottuja sukkia, joissa on olutmerkin logo. Hanna Lumme / Yle

Fazer: "Joskus ihmiset tekevät asioita tietämättömyyttään"

Tekijänoikeuden tai tavaramerkin suojaaman hahmon tai tekstin saa neuloa myytäviin käsitöihin, jos siihen on pyydetty oikeuksien haltijan lupa, siis lisenssi.

Jos haluaa käyttää toisen omaisuutta, sitä pitää kunnioittaa.

Ulrika Romantschuk

Käsityöläiset ovat innostuneet esimerkiksi Fazerin tuotemerkeistä siinä määrin, että lisenssisopimuksia on tehty.

Fazerin viestintä- ja brändijohtaja Ulrika Romantschuk sanoo, että yrityksessä ollaan enimmäkseen mielissään siitä, että tuotemerkit inspiroivat käsityöläisiä. Toisaalta Romantschuk muistuttaa, että on kohteliasta ja fiksua kysyä lupa.

– Silloin pitää sitoutua brändeihimme ja kunnioittaa niitä sekä pelisääntöjämme. Mitään lisenssimaksua emme peri. Käyttöoikeus koskee yksittäisten käsityötuotteiden valmistusta, myyntiä ja markkinointia Suomessa.

Hän myöntää, että kyseessä on ilmiö, jota on vaikea hallita. Kukaan ei ehdi kahlata kaikkia sosiaalisen median käsityöryhmiä läpi.

Fazerin tietoon ei kuitenkaan ole tullut tapauksia, joissa makeislogoja olisi käytetty yhteyksissä, jotka eivät vastaisi yrityksen arvoja.

Harvoin asiaa täytyy viedä poliisitutkintaan.

Jaana Pihkala

Hän arvioi, että tekijänoikeus- ja tavaramerkkiasiat voivat olla monelle suomalaiselle harrastelijakäsityöläiselle vieraita.

– Joskus ihmiset tekevät asioita vahingossa ja tietämättömyyttään. Kannustan tutustumaan ohjeistuksiin vaikka netissä. Jos haluaa käyttää toisen omaisuutta, sitä pitää kunnioittaa.

Pieniä rikkomuksia katsotaan sormien läpi

Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksen toiminnanjohtaja Jaana Pihkala ymmärtää, että luvattomien tuotteiden myynti korpeaa sääntöjen mukaan toimivia yrittäjiä.

– Jos netissä havaitsee villin toimijan, joka loukkaa jonkun oikeutta, kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä tavaramerkin haltijaan, vaikka makeisvalmistajaan. Tälle voi laittaa linkin nettisivusta, jolla tuotteita myydään.

Paljon katsotaan sormien läpi, jos kyse on pienimuotoisesta toiminnasta.

Jaana Pihkala

Jos TTVK havaitsee sen jäsenen tekijänoikeutta loukkaavia tuotteita, se voi lähettää valvontakirjeen rikkomuksen tekijälle.

– Usein kirje riittää, koska monesti oikeuksien loukkaukset ovat tahattomia. Harvoin asiaa täytyy viedä poliisitutkintaan, Pihkala sanoo.

Pihkala selventää, että on tavaramerkkioikeuden haltijan päätös puuttua tai jättää puuttumatta asiaan. Oikeuksien loukkauksissa on kyse asianomistajarikoksista, joissa poliisitutkinta voidaan käynnistää vain, jos oikeudenhaltija tekee aloitteen.

– Yritykset ovat usein tietoisia, että heidän tavaramerkkiään käytetään, mutta eivät koe, että siitä aiheutuisi niin merkittävää haittaa, että asiaan kannattaisi puuttua. Paljon katsotaan sormien läpi, jos kyse on pienimuotoisesta toiminnasta.

Esimerkiksi käsityöläisellä on kuitenkin velvollisuus lopettaa tavaramerkkiä luvatta hyödyntävän tuotteen tekeminen myyntiin, jos oikeuksien haltija niin linjaa.

– Positiivista on se, että ihmiset mieltävät, että tunnettuihin merkkeihin voi olla jollakulla oikeuksia, Pihkala sanoo.