Radiomainonta voi hyvin lama-aikanakin

Lama on radiomainonnan nousukautta, uskoo oululainen äänimainonnan konkari.

viihde
Kolera soittaa Oulu Radion studiossa suorassa lähetyksessä.
YLE

Rike Pietilä on hyvillään siitä, että töitä riittää. Miracle Sound on tehnyt äänimainontaa yhtä kauan kuin kaupallisia radioita on ollut.

– Kotimaan markkinoiden täytyy pyöriä, se lienee selitys. Täällä täytyy kaupan käydä, vaikka ulkomaan kauppa ei vetäisikään, miettii Pietilä.

– Radiomainonta on ollut lama-aikoina paremminkin nouseva kuin laskeva trendi.

Edullista muihin verrattuna

Radiospotti on helppo ostaa, nopea ja halpa tuottaa ja sopii pienemmällekin markkinointibudjetille. Printti ja tv-mainontaan verrattuna se on myös edullista.

Nykyään netti- ja somemainonta on lähes pakollista mainostajalle.

Kotimaan markkinoiden täytyy pyöriä.

Rike Pietilä

– Ne eivät yksinään riitä, uskoo Pietilä.

Miracle Sound tekee äänimainontaa myös nettiiin, esimerkiksi Spotifyhin.

Ääni on Pietilän sydäntä lähellä. Se synnyttää mielikuvia.

– Kun kuuntelet kuunnelmaa, radiomainosta tai hyvää biisiä, aivosi tekevät koko ajan töitä. Ne muodostavat mielikuvia ja mielikuvitus tekee töitä, innostuu Pietilä.

Ei enää tien päälle

Mainosmiehen juuret ovat musiikissa. Rike Pietilän yhtye Kolera aloitti 80-luvun puolessa välissä, Suomi on Euroopan kallein maa oli hitti vuonna 1989.

Bändi viettää 30-vuotisjuhlaansa tänä vuonna. Varsin rauhallisesti.

– Jos saadaan kaksi keikkaa samalla vuodelle, se on jo rundi, nauraa Pietilä.

Kammarit, Erkki ja Tähti ja Soiva Siili ovat myös bändejä, joissa Pietilä soittaa. Levyjä ei enää juuri kannata julkaista.

– Nyt tehdään nettijulkaisuja. Kuluttajat saavat kaiken ilmaiseksi, joten harva sitä levyä enää ostaa, miettii Pietilä.

Maan kiertäminen ei enää innosta. Kotona on kaksi pientä lasta, joten päivätyö sopii Pietilälle hyvin.

– Vuodessa on parikymmentä keikkaa se on erittäin sopiva määrä mulle.

Kolera teki aikoinaan satakunta keikkaa vuodessa, silti leipä oli kapea. Aivan huipulle ei päästy.

– Oltiin siinä hyvää B-sarjaa, muistelee äänimainosmies.