Lentokoneet eivät enää "katoa" – ilmaliikennettä aletaan seurata satelliiteista

Lentokoneiden tutkavalvonta jättää 70 prosenttia maapallon pinta-alasta katveeseen. Satelliittivalvonnalla vältetään Intian valtamereen kadonneen malesialaiskoneen kaltaiset mysteerit.

tekniikka
Lentokoneen jättämä valkea vana taivaalla.
Tiina Jutila / Yle

Maaliskuussa 2014 kadonneen malesialaisen matkustajakoneen kohtalo on saanut maailman maat parantamaan lentoliikenteen valvontaa.

Lentokoneiden liikkeitä on tähän saakka valvottu ainoastaan tutkien avulla. Tästä syystä valvonta on kattanut ainoastaan manneralueet ja silloinkin vain, kun lentokoneet ovat lentäneet riittävän korkealla. Merialueet, jotka kattavat 70 prosenttia maapallon pinnasta, ovat jääneet katveeseen.

Lentokoneet ovat lähettäneet paikannussignaalinsa tutkille, mutta ne voisivat yhtä hyvin "ilmoittautua" satelliiteille, jotka voivat seurata mitä tahansa maapallon aluetta. Tätä tavoitetta on ajanut Kansainvälinen siviili-ilmailuliitto (ICAO).

YK:n alaisen Kansainvälisen televiestintäliiton (ITU) kokouksessa on sovittu, että lentokoneiden satelliittivalvontaan varataan tietty radiotaajuus, mikä mahdollistaa satelliittien hyödyntämisen.

Uusissa matkustajakoneissa on jo tarvittavat tekniset järjestelmät. Uusi järjestelmä on määrä ottaa käyttöön viimeistään vuonna 2017.

Uudistus sai alkunsa maaliskuussa 2014 tapahtuneesta Malaysia Airlinesin matkustajakoneen katoamisesta. Boeing 777 -konetta ei ole massiivisista etsinnöistä huolimatta vieläkään löydetty. Kone on ilmeisesti pudonnut Intian valtamereen. Sen jäänteitä on löydetty Reunionin saarelta.

Lähteet: AP, AFP