1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Rekkojen ulosajot halutaan kuriin älyliikennettä hyödyntämällä

Länsi-Lapissa valtatie 21:llä ajaa useita kymmeniä rekkoja ulos vuosittain. Tien liikenneturvallisuutta halutaan parantaa peruskorjauksella, jonka yhteydessä osa tiestä valjastettaisiin älyliikenteen käyttöön.

liikenne
Rekka Kilpisjärven tiellä
Jarmo Honkanen / Yle

Lapin Ely-keskus odottaa parhaillaan päätöstä liikenne- ja viestintäministeriöstä siitä, saako valtatie 21:n peruskorjaus rahoituksen. Valtatie 21 on Suomen pohjoisella länsirajalla kulkeva valtatie Torniosta Enontekiön Kilpisjärvelle.

Lapin Ely-keskuksen liikenne- ja infrastruktuuri vastuualueen johtaja Jaakko Ylinampa sanoo, että rahoituspäätöstä odotetaan tammikuun loppuun mennessä. Jos rahoituspäätös on myönteinen, voisi valtatie 21:n peruskorjaus alkaa kesällä 2016.

Peruskorjauksen yhteydessä asennettaisiin älytekniikkaa

Valtatien peruskorjauksen aikana osa tiestö valjastettaisiin älytekniikan käyttöön. Ensi vaiheessa Kolarin ja Muonion välille asennettaisiin digitaalista infraa, esimerkiksi laajakaistaa ja tunnistuspisteitä. Erilaiset anturit mahdollistaisivat sen, että tulevaisuudessa tieto esimerkiksi liukkaudesta ja sääolosuhteista olisi paremmin tienkäyttäjien ja tien huoltajien saatavilla.

Tulevaisuudessa siintää myös visio robottiautoista, jotka eivät vaatisi kuljettalta auton ohjaamista. Ylinampan arvaus on, että tähän menee vielä ainakin 20 vuotta. Tulevaisuuden arvailu on vaikeaa, sillä vielä ei tiedetä millaista tekniikkaa tulevaisuuden autot voivat hyödyntää. Ylinampan mukaan vielä ei esimerkiksi voida sanoa, vaatisiko tämän kaltainen automatiikka 5G-järjestelmän.

– Turvallisuuden näkökulmasta suurin haaste on paikannusjärjestelmien tarkkuuus, sanoo Ylinampa.

Useita kymmeniä rekkoja ajaa ulos vuosittain

Valtatie 21:lla aiheutuu vuosittain useita raskaiden ajoneuvojen ulosajoja. Lapin Ely-keskuksen poliisilta kerättyjen tietojen mukaan tieltä suistuu vuosittain ulos noin 50 raskasta ajoneuvoa.

Suunnitteluinsinööri Ulla Alapeteri Lapin Ely-keskuksesta kertoo, että todellisuudessa luku on kuitenkin suurempi, sillä kaikki ulosajot eivät tule viranomaisten tietoon. Alapeterin mukaan asukkailta kerättyjen tietojen pohjalta voidaan sanoa, että suurimmillaan voidaan jopa yli sadasta ulosajosta vuosittain.

Tien keskeisin ongelma on sen kapeus. Tiellä on paikoitellen myös huono näkyvyys korkeuserojen vaihtelun vuoksi.

Älytekniikalla varustettu tie on osa Aurora-hanketta. Siihen kuuluu myös suljettu automaattisten ajoneuvojen testausalue Muonion Oloksella. Tavoite on, että tulevaisuudessa valtatie 21:llä ja Oloksella voitaisiin testata automaattisia ajoneuvoja ja myöhemmin robottiautoja talviolosuhteissa.

Lue seuraavaksi