Sataman suuri työllistäjä: "On valitettavan hiljaista"

Satamaoperaattori Stevecon toimitusjohtaja Henri Kuitunen kaipaa suomalaisten tavaravirtojen nykyistä suurempaa keskittämistä. Kuitunen luottaa Venäjän kauttakulkuliikenteen elpymiseen, vaikka nopeaa ratkaisua tuskin on näköpiirissä. Yhtiön työt ovat vähentyneet ainakin Kotkassa.

Kotimaa
Stevecon toimitusjohtaja Henri Kuitunen pääkonttorissa kotkassa
Yle / Juha Korhonen

Muun muassa Kotkassa ja Helsingissä toimiva satamaoperaattori Steveco työllistää noin 800 ihmistä. Vaikka Helsingissä yhtiön liikennemäärät ovat kasvussa, niin alan työtilanne näyttää pääkonttorissa vakavalta.

– On valitettavan hiljaista. Kaikki satamaoperaattorit ja satamat ollaan sitä mieltä, että paljon enemmän pystyttäisiin tekemään, sanoo toimitusjohtaja Henri Kuitunen.

Venäjän kauttakulkuliikenteen hiipuminen on syönyt erityisesti konttimääriä Kotkassa.

– Suurin yksittäinen alamäki tulee kauttakulkuliikenteestä. Kaksi vuotta sitten oli noin 9000 konttinostoa kuukaudessa, nyt huonoimmillaan nostoja on ollut alle 3000 kuukaudessa, laskee Kuitunen.

Osa transitoliikenteestä menetetty ehkä pysyvästi

Satamaoperaattoreiden toimitusjohtaja Juha Mutru arvioi, että osa kauttakulkuliikenteestä on menetetty pysyvästi.

Stevecon toimitusjohtajalla riittää vielä uskoa parempaan, vaikka juuri tällä hetkellä ei valoisalta näytäkään.

– Kukaan ei tiedä miten käy. Uskon silti, että pitkällä aikavälillä asiat ratkeavat. Suomalainen transitoelinkeino on tehokasta ja meillä on ollut hyvä yhteistyö Venäjän kanssa, miettii toimitusjohtaja Henri Kuitunen.

Kuljetusmäärien laskun vuoksi Steveco ilmoitti alkuviikosta lomauttavansa väkeä. Esimerkiksi noin kuusikymmentä ahtaajaa Kotkassa lomautetaan, pisimmillään vuoden 2016 loppuun.

Lomautusten toteutuksessa ei helppoa ja yksinkertaista tapaa olekaan.

Henri Kuitunen

Ahtaajat ovat ihmetelleet lomautustapaa ja arvostelleet sitä epäoikeudenmukaiseksi.

– Lomautusten toteutuksessa ei helppoa ja yksinkertaista tapaa olekaan. Valitsimme kohdennetut lomautukset, koska sitä kautta saamme työt järjestettyä selkeämmin ja tehokkaamin toimipisteissä, sanoo toimitusjohtaja Kuitunen.

Tavaravirtoja pitäisi keskittää

Tiukat ajat ovat näkyneet yhtiön tuloskunnossa.

– Emme pääse kehumaan suurilla tuloksilla, mutta viime vuodet olemme tehneet kuitenkin positiivista tulosta. Se on meille elinehto, sanoo Stevecon toimitusjohtaja Henri Kuitunen.

Yhtiö yrittää kovasti etsiä lisää työtä ja kuljetettavaa.

– Olemme aktiivisesti kaikissa hankkeissa, jotka voisivat kulkea Helsingin ja Kotkan kautta. Esiselvityksiä ja projekteja on menossa paljon, toteaa Kuitunen.

Kymenlaaksosta yhtiö ei ole toimitusjohtajan mukaan lähdössä minnekään. Kotkaa hän kutsuu yhtiön "leipähampaaksi".

Toimitusjohtajan maailmassa HaminaKotkan ja Helsingin satamat eivät kilpaile toisiaan hengiltä vaan täydentävät toisiaan. Alan tulevaisuuden on kuitenkin syytä varautua muutoksiiin.

Kyllä suomalaiset tavaravirrat kaipaavat keskittämistä.

Henri Kuitunen

– Kyllä suomalaiset tavaravirrat kaipaavat keskittämistä. Sama asia isommassa kuvassa tarkoittaa myös keskittämistä satamaoperaattoreiden ja satamien suhteen, linjaa Stevecon toimitusjohtaja Henri Kuitunen.

Venäjän kaupassa hän patistaa myös suomalaisia aktivoitumaan. Kokonaistilanteen kääntäminen nykyistä paremmaksi vaatii työtä.

– Kyllä meidän kaikkien on juostava enemmän ja kovempaa. Kyllähän tällainen tilanne lisää vaikeuskerrointa, mutta sitä vartenhan me olemme töissä täällä, päättää Kuitunen.