1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. terveys

Saako lääkäriltä tulevaisuudessa pelireseptin? "En pidä yhtään kaukaa haettuna"

Pelejä ja pelillisiä elementtejä on hyödynnetty hyvin tuloksin terveysalalla, esimerkiksi aivohalvauspotilaiden kuntoutuksessa. Terveyspelien tulevaisuus näyttää valoisalta eikä olekaan ihme, että ne kiinnostavat uusia yrityksiä. Sosiaali- ja terveysministeriön uusi linjaus terveydenhuollon etäpalveluista avaa asiantuntijan mukaan kiehtovia tulevaisuudennäkymiä.

Kuva: Pertti Huotari / Yle

Kuopio Innovationin teknologia- ja liiketoimintaennakoinnin asiantuntijalla on erikoiselta kuulostava visio tulevaisuudesta. Arto Holopaisen mukaan lääkärit voivat tulevaisuudessa kirjoittaa terveyspelireseptejä.

Oven tällaiseen toimintaan on avannut sosiaali- ja terveysministeriön tuore linjaus, jonka mukaan terveydenhuollon etäpalvelut rinnastetaan perinteisiin vastaanottokäynteihin.

Jos tekee aina pelejä, joissa vaan liikutetaan peukaloita, niin eihän siinä paljoa kunto kasva.

JP Hakoluoto

Etäpalveluissa potilasta tutkitaan ja hoidetaan esimerkiksi videovälitteisesti netin kautta. Ministeriö korostaa, että etäpalvelua tarjoavan terveydenhuollon ammattihenkilön on arvioitava huolellisesti, sopiiko annettava palvelu etäpalveluna toteutettavaksi.

– Nyt kun tämä linjaus on tullut, en pidä yhtään kaukaa haettuna, että lääkärit alkavat hiljalleen kirjoittaa terveyspelireseptejä tai apsireseptejä, jos ne tukevat potilaan hoitoa. Saattaisi tulla esimerkiksi lista tehokkaiksi todennetuista peleistä ja sovelluksista, joita lääkäri voisi vaivan mukaan määrätä potilaalle, Holopainen visioi.

Tervetullut linjaus

Holopaisen mukaan etäpalveluiden erilainen asema suhteessa fyysiseen vastaanotolla käyntiin on hidastanut terveydenhuollon tietotekniikan käyttöönottoa etäpalveluissa.

– Vaikka terveydenhuollossa on paljon tietotekniikkaa käytössä, se ei ole tuonut vielä tarjolle juurikaan kotona käytettäviä etäpalveluita.

Terveyspeleissä on Holopaisen mukaan kyse maailmanlaajuisesti isosta bisneksestä. Mobiiliteknologiassa terveyteen liittyvät sovellukset ovat miljardibisnestä, ja Holopaisen laskujen mukaan sovelluksia on jo satatuhatta ellei enemmänkin.

Maha pois pelaamalla

Kuopiolaisen peli- ja ohjelmistofirma Caffeine Overdosen nuorten miesten korvissa Holopaisen visio kuulostaa luonnollisesti lupaavalta.

Pelifirma sai alkunsa suunnilleen puolitoista vuotta sitten Savonia-ammattikorkeakoulun Health ProPeli -hankkeesta, eikä olekaan ihme, että yritys panostaa terveyspeleihin.

– Jos tekee aina pelejä, joissa vaan liikutetaan peukaloita, niin eihän siinä paljoa kunto kasva, ainoastaan mielenterveys. Me koetamme yhdistää kaikki, eli että olisi mukavaa, ja jos samalla saa mahaa pienemmäksi, niin mikäs siinä, yhtiön toimitusjohtaja JP Hakoluoto kuvaa.

Parempi elämä sivutuotteena

Noin kymmenhenkinen yritys tekee esimerkiksi savuttomuuteen kannustavaa peliä ja ravitsemuspeliä, jossa pyritään vähentämään roskaruuan syömistä. Yritys kehittää myös muita liikkumiseen rohkaisevia pelejä.

– Niissä on valistusta, mutta ei paasaamalla, vaan sivutuotteena, Hakoluoto painottaa.

Saattaisi tulla esimerkiksi lista tehokkaiksi todennetuista peleistä ja sovelluksista, joita lääkäri voisi vaivan mukaan määrätä potilaalle.

Arto Holopainen

Hakoluodon mukaan tärkeintä on, että peli on hauska ja vasta toissijaisesti terveyttä edistävä. Kukaanhan ei halua pelata tylsää ja saarnaavaa peliä, oli se kuinka hyödyllinen tahansa. 

Terveyspelin pitää motivoida

Pelien hyödyntämisestä terveysalalla on jo saatu hyviä kokemuksia. Esimerkiksi Kuopiossa Suomen aivotutkimus- ja kuntoutuskeskus Neuronissa on käytetty pelejä jollakin tasolla jo 2000-luvun alkupuolelta alkaen, mutta niiden käyttö kuntoutuksessa lisääntyy koko ajan.

Peli motivoi aivohalvauksesta kuntoutuvaa, kertoo projektipäällikkö Leena Korhonen.

– Jos ajattelet itseäsi kääntelemässä kahvaa sata kertaa peräkkäin, niin se ei välttämättä kuulosta kovin motivoivalta. Kun siihen yhdistetään peli, niin siinä tulee vähän niin kuin huomaamatta toistoja ja se koukuttaa. Kuntoutujat kokevat, että se tuo hauskuutta ja kivaa vaihtelua kuntoutukseen.

Esimerkiksi käden käyttöä harjoittava peli ja sen grafiikka ovat hyvin yksinkertaisia, mutta enempää ei Korhosen mukaan välttämättä tarvita.

– Tässä ei tarvitse olla mitään 3D-pelejä, vaan pääasia on se, että sieltä löytyy merkityksellinen toiminta- ja liikemalli ja että pelaaja saisi pelistä myös hyvän, motivoivan palautteen, Korhonen selittää.