Meemi avaa ovia bisneksille – kuha summasta sovitaan

Kuha-meemin alullepanijat ovat voineet vain seurata sivusta, kun ideaa on hyödynnetty muun muassa mainonnassa. Ryhmä saattaa kuitenkin saada siivunsa ilmiöstä, jos ostoneuvottelut etenevät.

ilmiöt
Kuha-meemikuva
Nilas Joki / Yle

Kuha-meemin keksijät neuvottelevat uusista bisnesmahdollisuuksista. Meemi syntyi kaveriporukassa, johon kuuluu neljä miestä.

Sosiaalisessa mediassa leviävät kuha-toteamuksella ryyditetyt kuvat ovat saavuttaneet valtavan suosion. Meemille perustettu Facebook-sivusto tavoittaa yhden perustajansa, Anssi Hockmanin mukaan viikoittain miljoona ihmistä.

Myös mainostajat ovat napanneet kuha-idean käyttöönsä. Hockmanin mukaan huomio on imartelevaa, mutta osuuksille pelkän idean käyttämisestä ryhmä ei ole päässyt.

– Emme pystyisi ihan täysin omistamaan tuota ajatusta, me saatiin luotua siitä vain ilmiö, hän toteaa.

Levityskanavana Vainkuhajutut-sivu on kuitenkin jo kiinnostanut ulkopuolisia tahoja ja myymisestäkin on neuvoteltu.

– Tavallaan se, mikä levityskanava tuo meidän sivu on, on herättänyt kiinnostusta eri tahoilla, mutta kaikki on vielä neuvotteluasteella.

Tarjotut summa ovat Hockmanin mukaan liikkuneet 5 000 euron ja 10 000 euron välillä. Sitä hän ei kommentoi, puhutaanko neuvotteluissa sivusta vai mainosten myymisestä.

Rauta jäähtyy, uutta tulille

Hockman myöntää, että kuha-meemi on ohimenevä ilmiö.

– Kaikilla nettivillityksillä on tapana unohtua. Ensi kesänä voi hyvinkin olla, ettet muista koko juttua.

Ideanikkareilla onkin lisää ässiä hihassaan.

– On paljon suunnitelmia tässä alla, ei me olla kaikkea laskettu pelkästään tämän kuhajutun varaan, Hockman toteaa.

Sitä, mitä kuhan jälkeen on ehkä tulossa, hän ei paljasta.