Ilmalukko on ikivanha ilmiö – silti se tulee joka syksy yllätyksenä monelle

Moni takanlämmittäjä erehtyy joka syksy luulemaan ilmalukkoa linnunpesän tukkimaksi savupiipuksi. Ilmalukko syntyy, kun hormia ei malteta lämmittää ja kuivattaa tarpeeksi ennen tulen sytyttämistä.

Kotimaa
Puut palavat takassa.
Yle

Varsinkin kosteilla syyssäillä takanlämmittäjiä vaivaava ilmalukko on ikivanha ilmiö. Silti se tulee joka vuosi uutuutena joillekin puunpolttajille – jopa yllättävän monelle.

Kuopiolainen nuohooja Ossi Puomilahti kertoo tänä syksynä tulleen buumiksi asti puheluita ihmisiltä, jotka ovat erehtyneet luulemaan ilmalukkoa tukkeutuneeksi hormiksi.

– Jos takka rupeaa ensiksi vetämään kovasti ja sitten yhtäkkiä työntääkin kaiken savun sisälle, silloin se on ilmalukko. Jos siellä on oikea tukos, kuten linnunpesä, hormi ei vedä alun perinkään, nuohoojamestariksi opiskeleva Puomilahti tietää.

Myös nuohoojamestari Petteri Virranta sanoo linnunpesäksi tulkittujen ilmalukkojen olevan jokasyksyinen ilmiö nuohousalalla. Tämän vuoksi nuohousfirmaan soittavien ihmisten kanssa yritetään ensin puhelimessa varmistua siitä, että kyseessä todella on tukos. Vääriä hälytyksiä tulee kaikesta huolimatta.

– Ehkä lämmittämisen taito on jopa vähän hävinnyt nykysukupolvelta, Virranta miettii.

Näin ilmalukko syntyy

Ei ole sattumaa, että savuavista takoista on ollut juuri tänä syksynä paljon harmia. Kosteilla ilmoilla riski ilmalukon syntymiseen kasvaa. Itse ilmiöstä liikkuu keskustelupalstoilla monia selityksiä, mutta nuohoojamestariksi opiskelija Ossi Puomilahti selittää ilmalukon seuraavalla tavalla.

Jos takka rupeaa ensiksi vetämään kovasti ja sitten yhtäkkiä työntääkin kaiken savun sisälle, silloin se on ilmalukko.

Ossi Puomilahti

Kun takkaan sytyttää tulen, savu nousee lämpimän ilmamassan mukana ylöspäin. Hormin yläosassa on kuitenkin kylmää ilmaa, joka pyrkii alaspäin. Jos hormi on liian kylmä ja kostea, takkatulen lämpöenergia kuluu hormin kuivattamiseen ja lämmittämiseen. Lämmin ilma ei tällöin pääse ulos, vaan pakenee alakautta – samalla huone täyttyy savusta.

Ilmalukon voi välttää kuivattamalla hormin huolellisesti. Tavallinen konsti on polttaa paperilappusia esimerkiksi nuohousluukussa. Puomilahden mukaan myös auton sisätilalämmittimen voi panna hiljaa hurisemaan hormiin.

– Sekin helpottaa, että edellisenä päivänä avaa pellit ja vähän raottaa luukkua.