Mittanauha ei valehtele – Näin mittaat vyötärönympäryksesi oikein

Suositusten mukaan naisten vyötärönympäryksen pitäisi olla alle 80 cm ja miesten alle 94 cm. Asiantuntijan mukaan suuri osa väestöstä ylittää nämä suositukset.

terveys
Ihantelliset vyötärönympärysmitat
Yle uutisgrafiikka

UKK instituutin liikuntalääketieteen erikoislääkäri ja dosentti Katriina Kukkonen-Harjula suosittelee ylipainon selvittämiseksi vyötärönympäryksen mittaamista. Se on hänen mielestään helpoin keino selvittää, onko kiloja kertynyt liikaa.

– Se on aika lahjomaton, Kukkonen-Harjula sanoo.

Vyötärönympärys myös paljastaa keskivartalolle kertyneen rasvan, jota pidetään yleensä terveydelle kaikkein vaarallisimpana.

Vyötärönympäryksen raja-arvot löytyvät esimerkiksi lihavuuden käypä hoito -suosituksesta (siirryt toiseen palveluun).

Naisilla vyötärönympäryksen pitäisi suosituksen mukaan olla alle 80 cm ja miehillä alle 94 cm. Kukkonen-Harjula huomauttaa, että suuri osa väestöstä ylittää nämä suositukset.

– Nämähän on todella kovat vaatimukset, hän sanoo.

Merkittävän vyötärölihavuuden rajoiksi määritellään usein kansainvälisessä kirjallisuudessa naisilla 88 cm ja miehillä 102 cm. Luvut perustuvat tuumina mitattujen vyötärönympärysten tasalukuihin 35 ja 40 tuumaa.

Suomen käypä hoito -suosituksessa todetaan, että parin sentin erolla ei ole suurta merkitystä, joten raja-arvot voidaan pyöristää naisilla 90:een ja miehillä 100:aan senttiin.

Mittaa vyötärönympärys näin:

  • Mittaa vyötärönympärys seisten paljaalta iholta
  • Mittauskohta on kyljissä alimman kylkiluun ja suoliluun harjun puolivälissä
  • Mittanauhan tulee olla vaakasuorassa eli yhtä korkealla edestä ja takaa
  • Mitattaessa painon tulee olla tasan molemmilla jaloilla
  • Ensin hengitetään sisään ja ulos. Mittanauhan lukema katsotaan uloshengityksen lopuksi.
  • Mittanauha ei saa kiristää tai olla liian löysällä

Lähde: Käypä hoito -suositus (siirryt toiseen palveluun)