Limumerkkejä tyrkytetään suomalaisessa elokuvassa yhä enemmän – mutta kaljan mainostaminen on helppo mokata

Tämän hetken katsotuin elokuva 007 Spectre näyttää esimerkkiä huippuunsa viedystä tuotesijoittelusta. Bond-elokuvista löytyy ennätyksellisen paljon mainoksia. Kotimaisessa elokuvassa ja tv-viihteessä tuotesijoittelu lisääntyy koko ajan.

elokuvat
Bond autonsa kanssa
Tähtihetkessä puhuttiin elokuvien ja tv-sarjojen tuotesijoittelusta.

Bond-elokuvissa on totuttu luksusmerkkien mainostamiseen, kellot ja autot ovat viimeisen päälle esillä. Uudessa 007 Spectressä mainostetaan noin 17 tuotetta, joista osa tulee myös selvästi lähikuviin.

Suomessa tuotesijoittelua on etenkin elokuvissa lisääntynyt huomattavasti, kertoo elokuvien brändimanageri Marko Kämäräinen Ylen aamu-tv:n Tähtihetkessä.

– Kotimaisen elokuvan taso on noussut ja sitä käydään katsomassa. Sen myötä kaupallisia osapuolia kiinnostaa olla enemmän mukana, sanoo Kämäräinen.

Elokuvissa on ollut tuotesijoittelua alusta alkaen. Jo elokuvapioneerien, Lumierin veljesten dokumenteissa mainostettiin saippuaa. Hollywoodissa tuotesijoittelu on ollut suunnitelmallista 1920-luvulta lähtien. Televisiossa sponsorointia, tuotesijoittelua ja piilomainontaa on harrastettu myös alusta lähtien.

Suomessakin tuotesijoittelun historia ulottuu mykkäelokuviin, kertoo mediahistorioitsija Jukka Kortti.

– Teuvo Tulion ja Valentin Vaalan elokuvissa oli maksettuja tuotteita. Myöhemmin suomalaisessa elokuvissa Spede Pasanen teki pioneerityötä, mallasjuomat ja Veikkaus olivat elokuvissa hyvin esillä, sanoo Kortti.

Ylilyöntejä tapahtuu välillä

Kämäräisen mukaan kaupallinen yhteistyö alkaa elokuvan sisällöstä. Ensin mietitään mikä sopisi luonnollisesti mukaan, jonka jälkeen tutkitaan sopivia yhteistyökumppaneita.

– Ei siitä kukaan hyödy, että tuotesijoittelu olisi päälle liimattua. Usein mainostetaan päivittäistavaratuotteita, autoja ja vaikkapa asuntoja, sanoo Kämäräinen.

Kortin mukaan mainontaa valvotaan Suomessa hyvin ja itsekontrolli on vahvaa elokuva- ja tv-tuotannoissa. Nykyään ohjelmissa pitää olla myös merkintä tuotesijoittelusta.

Vuosien varrella on tapahtunut myös ylilyöntejä.

– Mainos kääntyy helposti itseään vastaan. Kun kotimaisella elokuvalla alkoi mennä lujaa, tuli joitakin ylilyöntejä. Esimerkiksi Solar Filmsin tuottamassa Paha maa -elokuvassa eräs olutmerkki liitettiin vahvasti alkoholismiin, sanoo Kortti.

Kaljoittelu yhdistyy monessa kotimaisessa elokuvassa helposti ylijuomiseen, joten siinä mainosmiehille riittää vielä pähkinää purtavaksi.