Ruotsi tutki uhmakkaiden ja itsemurhaan alttiiden radanylityksiä lämpökameroilla

Ruotsin junaradoilla tehtiin viitenä viime vuonna miltei 400 itsemurhaa tai sellaisen yritystä. Itsemurhien ja onnettomuuksien ehkäisyssä on otettu apuun lämpökamerat.

Ulkomaat
Aurinko laskee lumisen junaradan takana. Edessä signaalipylväs, jossa palaa punainen valo.
Talvi-ilta ruotsalaisella junaradalla.Ruotsin liikennevirasto

Ruotsin liikennevirasto on saanut päätökseen lämpökamerakuvaukset Länsi-Götanmaan rautateillä. Saadusta materiaalista selvitetään, mitkä ovat pahimmat vaaranpaikat, joissa junaratoja ylitetään kuolemaa uhmaten tai sitä tavoitellen.

Liikennevirastolla on aiemmin tilastoa vain kuolemantapauksista. Vuosina 2010–2014 radanylitysonnettomuuksissa menetti henkensä 76 ihmistä. Itsemurhia tai niiden yrityksiä radoilla tapahtui kaikkiaan 391.

Synkän tilaston vuoksi eteläruotsalaisen Länsi-Götanmaan liikennevirasto sai määrärahan, joka käytettiin muun muassa lämpökameroiden asentamiseen. Tunnetuissa vaaranpaikoissa raiteille pääsy estettiin jo nyt aidoilla.

Pahimpiin paikkoihin tarvitaan ehkä vartijoita

Lokakuun lopussa päättynyt lämpökameravalvonta tallensi liikkumisen radoilla myös pimeän aikaan. Ruotsin television SVT:n (siirryt toiseen palveluun) uutisen ohessa on video, jossa ylittäjät näkyvät valkoisina haamuina.

Videoanalyysin avulla ylittäjien joukosta erotellaan ihmiset. Viime vaiheessa tutkitaan, ovatko he laillisesti ylläpitotöissä vai luvattomasti radalla.

– Siten selviää, onko ylittely satunnaista, vai juokseeko radalla ihmisiä yltiönään. Sellaista tietoa Göteborgin analyysikeskus tarvitsee konkreettisten päätösten pohjaksi, sanoo liikenneviraston edustaja Mattias Blomberg SVT:n haastattelussa.

Mikäli aidat eivät riitä, vaarallisimpien paikkojen valvontaa lisätään muillakin keinoilla. Kaikkein pahimpiin paikkoihin saatetaan lähettää vartijoita.