Finlayson pettyi Tom of Finland -malliston menekkiin ulkomailla

Vuosi sitten lanseeratuilla Tom of Finland -tuotteilla on ollut kysyntää Länsi-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Kokonaisuutena malliston menekki ulkomailla on kuitenkin ollut pettymys, toimitusjohtaja Jukka Kurttila myöntää.

talous
Finlayson Tom of Finland sheets
Finlayson

Kun Finlayson esitteli taiteilija Touko Laaksosen kuviin perustuvan Tom of Finland -mallistonsa vuosi sitten, moni hieraisi silmiään. Perinteinen suomalainen tekstiiliyritys esittelee tuotteissaan homoerotiikkaa.

Tom of Finland -tuotteet edustivat Finlaysonin uusien omistajien linjaa. Toimitusjohtaja Jukka Kurttila tiesi, että mallistossa olisi riskinsä. Nyt hän on sitä mieltä, että riski kannatti, sillä yritys sai paljon huomiota ja imago uudistui kertaheitolla.

– Me tuotiin mallisto esille suvaitsevaisuus- ja rakkausteemalla eikä niinkään homoerotiikkateemalla. Olemme päässeet puhumaan suvaitsevaisuudesta ja ihmiset ovat tulleet katsomaan Finlaysonin tuotteita uudella silmällä. Se on raikastanut meidän designkäsitettä ja olemme päässeet esittelemään uusina omistajina muutosta.

Suomessa Finlaysonin saama palaute Tom of Finland -mallistosta on ollut lähes pelkästään myönteistä. Toimitusjohtaja on vastaanottanut myös kielteistä palautetta, joista muutama varsin rajua.

"Tehtiin perisuomalainen synti"

Tom of Finland -mallisto sai vuosi sitten huomiota myös ulkomailla. Muun muassa vuodevaatteista ja pyyhkeistä koostuvaa mallistoa on myyty verkkokaupan kautta 25 maahan. Tom of Finland -tuotteilla on ollut kysyntää Länsi-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.

Malliston menekki ei kuitenkaan vastannut odotuksia.

– Jos mä olen umpirehellinen, niin kyllä mä pikkuisen petyin siihen. Tom of Finlandiin asetettiin valtavia toiveita viennin suhteen. Ehkä teimme semmoisen perisuomalaisen synnin, että ei mietitty tarpeeksi. Me lähdettiin vientiin aika nollasta ja kuviteltiin, että se tuote myy itse itsensä, sanoo Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila.

– Olemme pieni suomalainen pk-yritys. Emme voi palkata kymmeniä ihmisiä tekemään myyntityötä ympäri maailmaa. Se on järjettömän kallista. Maailma ei tule meidän syliin odottamalla. Valitettavasti.

Nyt Finlaysonilla on otettu opiksi virheistä ja yksi omistajista keskittyy pelkästään vientiin. Uudesta vientistrategiasta esimerkkinä on ensi viikolla Tukholman keskustassa avattava pop up -kauppa.

Jouluista Tom of Finlandia

Tom of Finland -mallisto on vakiinnuttanut paikkansa Finlaysonin valikoimissa. Mallisto täydentyy uusilla tuotteilla joulun alla. Luvassa on aiempaa enemmän paljasta pintaa.

– Voisin kuvitella, että tämä saattaa herättää jälleen keskustelua. Ei me lähdetä ihan sillä perinteisellä joulutuotteistuksella liikkeelle, Jukka Kurttila nauraa.