Pikkujoulut vetävät taas väkeä – ravintolat panostavat ohjelmaan

Ihmiset eivät mene pikkujouluihin pelkän ruoan ja viinan takia, vaan ohjelmatarjontaakin pitää olla.

verotus
Pikkujouluissa on tarkoitus pitää hauskaa.
Antti Pylväs / Yle

Viime vuonna yritykset eivät saaneet vähentää pikkujoulukulujaan verotuksessa. Tänä vuonna verovähennysoikeudesta palautettiin puolet. Turun Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Anssi Tähtinen sanoo, että tämä näkyy ravintoloissa.

– Kyllä se näkyy ihan selvästi, mutta ei pikkujoulujen asiakasmäärät silti ihan samaan ole palanneet missä ne olivat aikaisemmin.

Anssi Tähtinen sanoo, että erona aiempaan on myös se, että pikkujoulut varataan nyt entistä myöhemmin. TOK:in ravintoloissa on panostettu pikkujouluissa erilaisten pakettien tarjoamiseen.

– Ihmiset haluavat kokonaisuuden. Paketin, jossa on ruokaa, juomaa, saunaa ja ohjelmaa. Tähän me olemme panostaneet.

Ohjelma se on mikä ratkaisee

Turkulaisen Venuksen ravintolapäälllikkö Riikka Mäentaka sanoo, että myös heillä pikkujoulukansalle tarjotaan paketteja.

– Erityisesti on panostettu perjantai-illan paketteihin, joissa on monipuolista ohjelmaa. Näitä ovat erityisesti yritykset ostaneet enemmän kuin viime vuonna.

Myös Mäentaka pitää syynä samaa kuin Tähtinen eli sitä, että yritykset saavat vähentää pikkujoulukulujaan jälleen verotuksessa.

Naantalin ja Raision kylpylöitä sekä Logomoa pyörittävän Sunbornin myyntipäällikkö Jouni Hakkarainen sanoo, että varsinainen pikkujoulukausi on vasta alkamassa, mutta ennakkomyynti on ollut viime vuoden tasoa.

Myös Hakkaraisen mielestä ohjelma ratkaisee.

– Pelkkä syöminen ja juominen eivät riitä pikkujouluksi, vaan ohjelmaan ollaan valmiita satsaamaan. Esimerkiksi stand-up -klubeilla riittää kysyntää, Jouni Hakkarainen sanoo.