Väitöstutkija: Lappeenrannan lentoasema kannattavaksi pienemmillä matkustajamäärillä

Lappeenrannan lentoaseman saaminen kannattavaksi onnistuisi yli puolet pienemmällä matkustajamäärällä, kuin konsultit ovat arvioineet. Samalla liiketoiminnan alkuvaiheen tappiot jäisivät odotettua pienemmiksi.

Kotimaa
Matkustajia lähtöselvityksessä.
Yle Etelä-Karjala

Suomen lentoliikenteestä tohtorin väitöskirjaa Westminsterin yliopistolle tekevän Katja Kapasen mielestä konsulttien esittämät arviot 300 000 matkustajan kannattavuusrajasta eivät ole uskottavia.

– Lappeenrannassa kannattavuusraja on 80 000 - 100 000 matkustajaa, jos kentällä lisätään kaupallisia palveluita ja merkittävä osa toiminnoista ulkoistetaan, sanoo tohtorikoulutettava Katja Kapanen.

Aiemmin lentoaseman asiakkaina pidettiin lähinnä lentoyhtiöitä, mutta matkustajahan se on, jolle lentoasema tuottaa palveluita ja heiltä maksuja tulee kerätä.

Katja Kapanen

Lappeenrannan lentoaseman toimintaa tulisi suunnitella yrityslähtöisesti.

Kapanen käyttää esimerkkinä Ruotsin Skavstan kentän kaupallistamista ja palvelujen ulkoistamista. Siellä kentän maapalveluista vastaa yksityinen yritys ja entistä suurempi osa kentän tuloista tulee kaupallisista palveluista, kuten ostoksista, ravintoloista ja pysäköinnistä.

– Sitä kautta kulut on saatu alhaiseksi ja kenttä kannattavaksi.

Lappeenrannassa voitaisiin ottaa myös käyttöön viiden euron suuruinen turvatarkastusmaksu, joka tuottaisi vuodessa puoli miljoonaa euroa. Vastaavaa maksua peritään esimerkiksi Riian lentoasemalla.

– Aiemmin lentoaseman asiakkaina pidettiin lähinnä lentoyhtiöitä, mutta matkustajahan se on, jolle lentoasema tuottaa palveluita ja heiltä maksuja tulee kerätä, jatkaa Kapanen.

Se, että asiakas pääsee lentämään johonkin kohteeseen, on vain yksi lentoaseman tarjoamista palveluista.

Lentoyhtiöitä kentälle vaikka lähes ilmaiseksi

Uuden toimintamallin myötä Lappeenrannan kenttä perisi valtaosan nykyisin lentoyhtiöiltä perittävistä maksuista suoraan matkustajilta erilaisina lisäpalveluina.

– Nykyiset lentokenttämaksut eivät ole houkuttelevia, vaan Euroopassa yksityisomistukseen siirtyneet kentät saavat entistä suuremman osan tuloistaan kaupallisista palveluista, jatkaa tohtorikoulutettava Katja Kapanen.

Tämä tekisi Lappeenrannasta houkuttelevan kohteen lentoyhtiöille, samalla avautuisi uusia reittejä ja syntyisi uutta matkailua.

Lappeenrannan lentoaseman matkustajaennätys on vuodelta 2011, jolloin kentän kautta kulki 116 267 matkustajaa. Tuolloin kentältä lennettiin viiteen kohteeseen Keski-Euroopassa.

Esimerkiksi Skavstan kentän vuotuinen matkustajamäärä on noussut kahteen miljoonaan sen jälkeen, kun kenttä alensi laskeutumismaksuja ja panosti asiakkaiden palvelemiseen.

Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja: Laskelmat uskottavia

Lappeenrannan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Heikki Järvenpää (kok.) pitää arvioita pienemmästä kannattavuusrajasta uskottavina.

– Tiettyjä tehtäviä ulkoistamalla nollatulos on todella mahdollista saada pienemmällä matkustajamäärällä, sanoo Järvenpää.

Merkittäviä säästöjä on Heikki Järvenpään mukaan mahdollista saavuttaa, jos lentokentän länsipuolelle valmistuva pelastusasema huolehtisi myös kentän pelastustehtävistä. Lisäksi kaupungin palvelukseen siirtyvät lentoaseman työntekijät työllistyisivät lentojen välillä kaupungin muissa tehtävissä.

Kaupunginvaltuusto päättää yksityistämisestä joulukuussa.

Lappeenrannan kaupunginhallitus käsittelee marraskuussa lentoaseman siirtoa Finavialta Etelä-Karjalan liiton ja Lappeenrannan kaupungin perustaman säätiön haltuun. Kaupunginvaltuusto siunaa kaupan joulukuun kokouksessa.

– Siitä lähdetään, että valmius on päättää asiasta tämän vuoden puolella, jatkaa kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Heikki Järvenpää.