yle.fi-etusivu

Viestivätkö terroristit pelikonsolilla? – KRP: Ei tullut yllätyksenä

Belgiassa takavarikoitiin Playstation 4 -pelikonsoli, jonka epäillään liittyvän Pariisin terrori-iskuihin. Suomen keskusrikospoliisin mukaan rikollisten tapa viestiä keskenään pelien välityksellä ei ole uusi.

Ulkomaat
Sony Playstation 4.
Sony Playstation 4 esillä Tokyo Game Showssa.Christopher Jue / EPA

Kansainvälisessä mediassa on levinnyt tieto, (siirryt toiseen palveluun) että Pariisissa viikonloppuna iskeneet terroristit olisivat käyttäneet keskinäiseen viestien vaihtoon Sonyn pelikonsoli Playstation 4:ää.

Ainakin yksi pelikonsoli on takavarikoitu Belgiassa mieheltä, jota epäillään osallisuudesta terrori-iskuihin. Vielä ei ole varmuutta siitä, onko Playstationia käytetty terrori-iskujen suunnitteluun.

Tämä ei ole uusi tieto, että rikolliset käyttävät pelejä viestintään.

Timo Piiroinen, kyberrikostorjuntakeskus

Belgian sisäministerin Jan Jambonin mukaan (siirryt toiseen palveluun) viranomaisten on paljon vaikeampi valvoa Playstationin kautta kulkevia viestejä kuin vaikkapa pikaviestipalvelu WhatsAppia. Hänen mukaansa pelikonsolien viestiliikenne on viranomaisten kannalta kaikkein kinkkisintä valvottavaa.

Suomen keskusrikospoliisin kyberrikostorjuntakeskuksessa tieto ei sen sijaan yllätä.

– Tämä ei ole uusi asia, että rikolliset käyttävät pelejä viestintään, päällikkö Timo Piiroinen sanoo.

Pelikonsoleissa on lukuisia mahdollisuuksia viestien vaihtoon. Pelien sisällä voi viestitellä esimerkiksi yksityisinä pikaviesteinä ja julkisesti pelin "seinällä". Jos kyseessä on sotapeli, julkisista viesteistä voi olla vaikea päätellä, milloin kyseessä on peliin liittyvä keskustelu ja milloin taas puhutaan oikeasta terrori-iskusta, sanoo Piiroinen.

Viestittely pelissä vaatii myös itse konsolin, kun avoimet sosiaalisen median palvelut ovat millä tahansa laitteella katsottavissa.

– Ne ovat suljettuja järjestelmiä. Siinä edellytetään, että tietyllä laitteella mennään siihen mukaan.

Piiroinen vastaa kuitenkin kierrellen kysymykseen, onko verkkopelien keskusteluja vaikeampi valvoa kuin muuta viestiliikennettä.

Jos kyseessä on sotapeli, julkisista viesteistä voi olla vaikea päätellä, milloin kyseessä on peliin liittyvä keskustelu ja milloin taas puhutaan oikeasta terrori-iskusta.

Timo Piiroinen, kyberrikostorjuntakeskus

– Mikä on poliisin kannalta vaikeaa tai helppoa, sitä en lähde yksilöimään. Se menee salassapitovelvollisuuden puolelle.

Suomessa viranomaiset voivat jo valvoa verkkopelejä

Timo Piiroinen kertoo, että peleihin liittyvää osaamista löytyy jo nyt keskusrikospoliisin viime keväänä perustetusta kyberrikostorjuntakeskuksesta. Sille on ollut käyttöä tietoverkkoihin liittyvissä rikostutkinnoissa.

– Me olemme tiedostaneet tämän pitkään. En pidä uutena keksintönä tätä peleihin liittyvää keskustelua.

Poliisin käyttämiä keinoja valvoa verkkopelejä hän ei suostu valottamaan.

Aiemmin on kerrottu, että Yhdysvaltain tiedusteluelimet NSA ja CIA ovat vakoilleet (siirryt toiseen palveluun) World of Warcraftin kaltaisia roolipelejä luomalla pelihahmot.

Viestintäviraston kyberturvallisuusyksikön johtavan asiantuntijan Kauto Huopion mukaan konsolipelieissä kulkevien viestien valvonta ei ole radikaalisti hankalampaa kuin muiden viestintäkanavien.

Viranomaisten työtä vaikeuttaa nykyään jo se, että erilaiset tietoliikenteen salaustekniikat ovat tulleet osaksi normaalia käyttöä.

– Mitään yleispätevää kommenttia ei voi sanoa, onko se [pelin valvominen] helpompaa tai vaikeampaa. Kaikki viestinnän salausominaisuudet ovat muutenkin helposti lisättävissä, Huopio kommentoi.

Maailman suosituimmilla konsolipeleillä on satoja miljoonia pelaajia. Playstationilla on arviolta 110 miljoonaa käyttäjää, joista 65 miljoonaa pelaa aktiivisesti.