1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Kehäteiden kauppajätit rynnivät autottomien kukkaroille

Kehäteiden varsilta tutut kauppajätit ovat pärjänneet hyvin kantakaupungissa. Muun muassa suuret puutarha-, urheilu- ja rautakauppaketjut ovat vuoden sisällä avanneet pienemmät myymälät Helsingin ydinkeskustassa. Kantakaupungissa yritykset havittelevat suuria asiakasvirtoja, kuten työmatkalaisia ja autottomia asukkaita.

Kotimaan uutiset
Puutarhamyymälä Kampin bussiterminaalissa.
Kehäteiden varsilta tutut yritykset hakevat kasvua kantakaupungin ihmisvirroista. Yle

Kampin kauppakeskuksen kellarissa vaeltaa loputon väkijoukko. Bussilaitureiden porttien kautta pujahtaa toppatakki jos toinenkin vilkkaana arkipäivänä. Tummien tekstiilien välistä vilkkuvat värikkäät tulppaanikimput näyttävät houkuttelevan kyytiään odottelevaa väkeä.

Puutarha-alan jättikauppaketju Plantagenin myymälät, lasitalot, ovat tuttu näky kehäteiden varsilla. Viime kesänä yritys toi viherkasvit ja leikkokukat Kampin kauppakeskuksen minimyymälään. Tarkoitus oli pitää bussilaiturin kyljessä kesäkauppaa pop up -hengessä, mutta kun kauppa kävi, päättivät osapuolet venyttää vuokrasopimusta.

Plantagenin myymälä Kampin kauppakeskuksessa.
Puutarha-alan ketju Plantagen hakee kasvua kauppakeskuksista ja ruokakauppojen läheisyydestä.Yle

Plantagenilla on vastaavia kokemuksia esimerkiksi Tukholmasta. Yritys hakeekin nyt ketjulleen kasvua pienillä myymälöillä sieltä missä ihmiset päivittäin liikkuvat.

– Näemme, että tulevaisuus on kauppakeskuksissa ja lähellä ruokakauppoja. Samalla kun asiakas tekee ruokaostokset, mukaan tarttuu leikkokukkia tai viherkasveja, Plantagen Finlandin toimitusjohtaja Annika Järvensivu sanoo.

Kantakaupungin shoppailijat eivät ole aina ostomielellä

Kantakaupungin asiakasvirtojen varsille ovat tällänneet myös muut peltojen ostoskeskittymistä tutut nimet.

Esimerkiksi tasan vuosi sitten ovensa avasivat kodinelektroniikan jätti Gigantti Forumissa ja urheilukaupan suurliike XXL Kluuvissa. Kesällä samoille apajille rynnisti myös K-rauta.

Siinä missä laitakaupungin marketteihin autoillaan tositarkoituksella ei kaikki kantakaupungin shoppailijat välttämättä ole kaupoilla ostomielellä. Silti kauppa kannattaa, kun ohikulkijoita on kymmeniä tuhansia päivittäin.

– Aleksanterinkadun ja Kluuvin kauppakeskuksen kulman ohittaa päivittäin arviolta 50 000 ihmistä, summaa XXL:n toimitusjohtaja Toni Stigzelius.

Stigzeliuksen mukaan on tärkeää, että yrityksen brändi näkyy myös kaupungin keskustassa. Pohjoismaihin levittäytyneellä urheilutavaratalolla on myymälät myös Tukholman ja Oslon keskustassa. Lattiapinta-alaltaan Helsingin myymälä ei ole pieni kivijalkaputiikki vaan liki 4 000 neliömetrin liiketila kamppailee samassa sarjassa yrityksen muiden tavaratalojen kanssa.

Plaseeraus on lattiapinta-alaa tärkeämpää

Uusia toimijoita haviteltaessa kauppakeskukset eivät kuitenkaan etsi kauppakumppania pelkästään lattiapinta-alan perusteella, kertoo mm. Kampin kauppakeskusta hallinnoivan Cornerstonen johtaja Esa Mattila.

– Pyrimme kehittämään kauppakeskusta siten, että siellä olisi oikeanlaisia toimintoja oikeanlaisissa kohdissa.

Esimerkiksi Plantagenilla on Kampissa käytössään 300 neliömetriä. Mattilan mukaan markkina on melko pieni ja toimijoita on rajattu määrä.

– Olemme vuokralaisten etsimisessä aktiivisia ja pyrimme kartoittamaan uusia kauppakumppaneita jo etukäteen, kauppakeskusten johtamisesta ja kehittämisestä vastaava johtaja Esa Mattila sanoo.

Elektroniikkamyymälä Gigantti Forumissa.
Kauppakeskus Forumin remontissa tehtiin tilaa elektroniikkamyymälä Gigantille.Yle

Naapurissa kauppakeskus Forum on ollut myllerryksessä viime vuodet. Mittavan remontin myötä Forum tarjosi kellaristaan tilaa elektroniikkajätti Gigantille. Toimitusjohtaja Irmeli Rytkösen mukaan sopivaa liiketilaa etsittiin kantakaupungista viiden vuoden ajan. Rytkönen myöntää, että keskustan liikkeessä asiakkaat pyörivät katselemassa ja raskas tavara noudetaan mielummin autolla isommasta myymälästä.

– Mutta pidän tärkeänä, että asiakkailla on tasa-arvoinen saavutettavuus myymälöihimme, myös keskustassa, Rytkönen sanoo.

Forumin kauppakeskusjohtaja Lars Eklundhin mukaan yhden liikkeen vetovaikutusta on vaikea mitata, mutta on selvää, että isot yksiköt vetävät asiakkaita.

– Forumin asiakasvirta on tämän vuoden puolella kasvanut 5-6 prosenttia ja varmaan Gigantilla on siitä ihan merkittävä osuus, Eklundh arvioi.

Nuoret ja naiset löysivät tiensä rautakauppaan keskustassa

Kiira Laakkonen seisoo maalihyllyn edessä mietteliään näköisenä. Kantakaupungissa asuva autoton nuori nainen on päättänyt pyörähtää rautakaupassa jumppatunnin päätteeksi.

– Tosi hyvä, että voi mennä silloin kuin itse haluaa. Ei tarvitse kysellä lainaan autoa tai pakottaa ketään viemään rautakaupoille, Laakkonen sanoo.

Kiira Laakkonen teki maaliostoksia Forumin K-rauta Express -myymälässä.
Kiira Laakkonen teki maaliostoksia Forumin K-rauta Express -myymälässä.Yle

Myös rautakauppa haluaa osansa keskustan ostovoimasta. K-raudan ketjujohtaja Virpi Viinikainen kertoo, että Forumissa sijaitseva K-rauta Express -myymälä polkaistiin pystyyn maailmanennätysvauhtia.

Hahmotelma konseptista oli paperilla viime maaliskuussa ja liike avasi ovensa asiakkaille elokuussa. Marraskuun alussa ketju avasi jo toisen Express-myymälän kauppakeskus Sellossa, Espoossa.

– Taitaa olla sellainen trendi tällä hetkellä, että moni ihminen haluaa asua keskustassa, jolloin halutaan julkisten kulkuvälineiden yhteyteen mahdollisuus asioida myös rautakaupassa, Viinikainen pohtii.

Lue seuraavaksi