Matkailun tuotteille halutaan yhteinen verkkopalvelu: Lapissa sivustoa suunnitellaan jo

Helsingin Sanomissa julkaistiin maanantaina mielipidekirjoitus, jossa vaadittiin valtiorahoitteiselta Visit Finland -internetportaalilta verkkokaupan tukemista. Siis loogisia yhteyksiä sivustolta matkojen ja palvelujen varaamiseen. Lapissa maakunnan matkailuyritysten yhteistä verkkokauppaa suunnitellaan jo.

Kotimaa
Napapiiri Napapiirin pajakylä Rovaniemi joulu matkailu
Marjukka Talvitie / Yle

Suomalaiset matkailuyritykset näyttävät heränneen vaatimaan, että verkosta on otettava kaikki irti. Yhteismarkkinointi on päivän sana, sillä palvelut löytyisivät ostajalle helpommin yhdestä kuin monesta eri osoitteesta. Matkailuyrittäjien yhteinen verkkomarkkinointikanava on suunnitteilla jo ainakin Lapissa.

Muun muassa Lapin liitto ja Lapin yrittäjät ovat mukana työryhmässä, joka laatii alustavaa liiketoimintasuunnitelmaa Lapin matkailuyritysten verkkokauppapaikalle. Nimi on Digi Aurora.

– Olemme pohtineet juuri sitä ongelmaa, että miten me saamme meidän matkailutuotteen yhdelle alustalle, josta matkailutuotteita ja palveluita voisi ostaa, sanoo Lapin yrittäjät ry:n toimitusjohtaja Pirkka Salo.

– Se on ongelma, tunnistettu ongelma. Matkailijoille ei ole paikkaa, mistä he voisivat nähdä koko palvelurepertuaarin ja tuoterepertuaarin, joka meillä matkailussa on tarjolla. Ja ostaa se sieltä.

Salo muistuttaa, että Lapin matkailussa on jo voimakas globaali markkinointi, mutta keskitetty myyntikanava puuttuu.

Lappi haluaa kehittää omaa tuotettaan

Samaa asiaa näytetään ajavan myös valtakunnan tasolla.

Valtiorahoitteisen Visit Finland-verkkosivuston pitäisi tukea matkojen verkkokauppaa, vaativat entinen liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Juhani Korpela ja helsinkiläinen toimitusjohtaja Kirsti Vaulamo Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa maanantaina.

Korpelan ja Vaulamon mielestä Suomen matkailusivujen pitäisi loogisesti johtaa matkojen ja palveluiden varaamiseen ja maksamiseen.

Matkailumarkkinoinnin ammattilainen Kirsti Vaulamo sanoo Yle Lapille, että juuri matkailun maaportaali olisi loistava mahdollisuus pienten ja keskisuurten yritysten tuotteiden ja palveluiden markkinointiin.

Myös Lapissa ideasta pidetään, mutta oma portaali halutaan silti rakentaa.

– Meidän matkailutuote Lapissa poikkeaa koko maan matkailutuotteesta tai tarjottavista palveluista ja tuotteista sen verran että kyllä minä nyt toistaiseksi näkisin, että meidän on pystyttävä rakentamaan oma palvelu tänne Lappiin, Pirkka Salo sanoo.

– Mutta Visit Finland voi olla jonkinnäköinen alusta myöskin tähän tuotteeseen.

Lapin portaaliin tarvitaan rahoittajia

Visit Finlandin markkinoinnista ja maakuvasta vastaava johtaja Mervi Holmén sanoo, että tällä hetkellä selvitetään, mikä olisi mahdollisimman yritysystävällinen tapa saada Suomea maailmalla myydyksi.

Holménin mukaan monet yritykset ovat jo mukana verkon kauppapaikoissa ja nyt pyritään ottamaan askel tästä eteenpäin.

Visit Finlandiin on tammikuussa tulossa osio, johon matkailuyritysten palveluita tulee enemmän esille, Mervi Holmén sanoo.

Lapissa taas asia etenee niin, että Lapin liitto hakee hankerahoitusta suunnittelutyölle ensi vuoden alussa. Itse Digi Aurora -sivusto tarvitsee kuitenkin ulkopuolista rahoitusta.

– Toivotaan, että sijoittajat lähtisivät antamaan rahaa, sanoo Lapin liiton matkailuasiantuntija Satu Luiro.