Itäinen ohikulkutie avattiin liikenteelle Seinäjoella – "Etelä on nyt lähempänä"

Seinäjoella on otettu tiistai-illalla liikennekäyttöön neljätoista kilometriä uutta valtatietä. Kaupungin itäpuolelta kiertävää ohitustietä on odotettu Seinäjoella pitkään, joten uusi baana täyttyi nopeasti autoista. Seinäjoen keskustassa puolestaan huokaistaan, kun raskas liikenne vihdoin siirtyy keskustan kaduilta ohikulkutielle.

liikenne
Seinäjoen itäinen ohikulkutie
Seinäjoen itäinen ohikulkutiePäivi Rautanen / Yle

Seinäjoen Ämmälänkylässä asuva Eija Metsomäki oli tiistai-illalla hakemassa poikaansa kaupungilta samaan aikaan, kun Seinäjoen itäinen ohikulkutie avattiin liikenteelle. Uteliaisuus vei Eijan heti neitsytmatkalle.

– Kun huomasin, että teipit ovat pois kylttien päältä, ymmärsin, että tie on nyt avattu. Tottakai sitä piti heti lähteä kokeilemaan, Eija tunnustaa.

– Porukkaa oli liikkeellä aikalailla, Eija huikkaa tankatessaan autoaan Rengonkylässä. Itäistä ohikulkutietä on rakennettu Seinäjoella nyt pari vuotta ja liikenteelle avattiin tänään ensimmäinen vajaan 14 kilometrin osuus Rengonkylästä Kuortaneentielle. Myöhemmin ohikulkutietä jatketaan vielä Nurmoon saakka.

Eija Metsomäki sanoo odottaneensa uuden tien käyttöönottoa.

– Etelä on nyt lähempänä! Tytär asuu Satakunnassa. Nyt on paljon helpompi lähteä sinne suuntaan. Aiemmin olemme aina kiertäneet Honkakylän kautta, kun on lähdetty etelään päin.

– Ja Kertunlaaksoon pääsee nopeammin systeriä tapaamaan, Eija Metsomäki iloitsee.

"Kaikista järkevin reitti tälle tielle"

Kun uusi tieosuus avattiin liikenteelle, autojen soljumista seurasi Skanskan haalareissa rakennusmies Severi Assinen Nurmosta. Hän oli ensimmäisten joukossa, kun tietä ryhdyttiin rakentamaan.

– Lokakuussa 2013 tulin mukaan tähän urakkaan. Ensimmäisenä kävin heittämässä uppopumpun tuonne Routakallion louhosmonttuun ja rupesimme tyhjäämään sitä vedestä, Severi muistelee.

Kun nuori rakennusmies katselee pimeässä kättensä jälkiä ja seuraa liikennettä, käsillä on sykähdyttävä hetki.

– Tottakai, meidän pikku vauva on nyt avattu, Severi Assinen sanoo.

Peukkua on näytetty aika monesta autosta

Severi Assinen, tienrakennusmies

Uudella tieosuudella liikkuvat huomioivat avaustilanteessa tienrakentajat.

– Peukkua on näytetty aika monesta autosta. Tyytyväisiä ilmeisesti ollaan.

– Tämä on kartasta katsoen sellainen banaaninmuotoinen tielinja. Aika suoraa se menee, ja tämä on kaikista järkevin reitti tälle tielle, Severi Assinen tuumaa.

Tiistai-illalla avattu tieosuus ei ole vielä täysin valmis, vaan sitä viimeistellään ensi vuosi, muun muassa vihertöiden osalta. Ohikulkutien loppuosuus Kuortaneentieltä Nurmoon on vielä täysin työn alla. Siellä ovat käynnissä raskaat maansiirtotyöt, louhinnat ja pengerrykset.

Pitkänsitkeää tielinjan vetoa

Seinäjoen Itäisen ohikulkutien - tai Itäväylän, kuten sitä myös kutsutaan - toteutuminen on ollut pitkänsitkeää puuhaa.

– En itsekään ole ollut mukana silloin, mutta perimätieto kertoo, että suunnittelu olisi käynnistynyt jo 1970-luvulla. Monia vaiheita on ollut ja useita linjausvaihtoehtoja, tietää Seinäjoen kaupungin tekniikkakeskuksen toimialajohtaja Markku Kujanpää.

Kujanpää tietää, että itäisen tiesuunnitelman rinnalle keskusteluihin on silloin tällöin noussut myös ns. läntinen vaihtoehto.

– Vasta 2000-luvun taitteessa, Seinäjoen seudun liikennesuunnittelua tehtäessä ja sen yhteydessä, ratkaistiin lopullisesti itäinen kulku ja se linjausvaihtoehto, mikä nyt on toteutumassa, Kujanpää sanoo.

"Oisko pohjalaista vatulointia"

Jos päätös tielinjauksesta vei vuosikymmeniä, itse rakentaminen tapahtui Liikenneviraston projektipäällikkö Ari Mäkelän mukaan ripeästi ja aikataulussaan.

– Tulin vuonna 2010 ensimmäisen kerran suolle katsomaan, että minne tämä väylä tulee. Mietin tuolloin, että haasteita on yllin kyllin, mutta työt alkoivat syksyllä 2013. Nopeasti on tehty hyvää väylää yhteiskunnan tarpeisiin, Ari Mäkelä tuumaa.

Miksi päätösten tekeminen aikanaan kesti kuin Iisakin kirkon rakentaminen, siihen Liikenneviraston mies ei ota kantaa vaan tuumaa:

– Oisko jopa pohjalaista vatulointia!

Kaupunki voittaa

Seinäjoen kaupunki laskee hyötyvänsä itäisestä ohikulkutiestä monin tavoin. Kaupungin johdossa uskotaan, että Itäväylä tuo merkittävää kilpailuetua Seinäjoen teollisuudelle ja kaupalle.

Tähän saakka kaupungin keskustan läpi kulkenut rekkaliikenne saadaan nyt ohjattua ohikulkutielle, mikä lisää turvallisuutta ja helpottaa kaupungin keskustan kehittämistä.