Rinnehissi syrjäyttää bussiliikennettä Turussa – katso kuvat "Fölikulaarista"

Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi funikulaarin eli rinnehissin rakentamisen talousarviokokouksessaan maanantaina. Rinnehissi on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2017 loppuun mennessä. Hissimatka kestää noin minuutin, ja kyytiin mahtuu 20 matkustajaa.

kuntapolitiikka
Havainnekuva rinnehissistä päivällä.
IDIS Design Ltd

Turun kaupunginvaltuusto päätti maanantaina, että funikulaari toteutetaan osana asuinalueeksi rakentuvan Kakolanmäen joukkoliikenneratkaisua. Rinnehissillä matkustamiseen tullaan käyttämään normaaleja Fölin lipputuotteita.

Hissin avulla Kakolanmäen joukkoliikenne kytketään Sataman ja kauppatorin väliseen runkolinjaan 1.

Uuden bussilinjan käynnistäminen Kakolanmäelle olisi hankalaa mäkisen ja mutkaisen reitin vuoksi.

Sirpa Korte

Rinnehissi toimii automaattisesti ilman kuljettajaa. Turun kaupungin joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte sanoo, että hissi on pitkällä aikavälillä kustannustehokkain tapa järjestää Kakolanmäen joukkoliikenne.

– Uuden bussilinjan käynnistäminen Kakolanmäelle olisi hankalaa mäkisen ja mutkaisen reitin vuoksi. Lisäksi rinnehissin ylläpitokustannusten arvioidaan olevan edullisempia kuin bussiliikenteen.

Funikulaarin rakentamisen arvioidaan maksavan 2,5 miljoonaa euroa. Summasta Turun kaupungin osuus on kaksi miljoonaa ja Senaatti-kiinteistöjen puoli miljoonaa euroa.

Korte: Turun kaupungille tehoa ja tyyliä

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte näkee rinnehissin käyttöönotossa myös imagollista hyötyjä.

– Rinnehissi on poikkeuksellinen ratkaisu, joten se varmasti herättää kiinnostusta ja luo positiivista kuvaa Turun kaupungista ja Turun seudun joukkoliikenteestä. Odotamme funikulaarilta tehoa ja tyyliä.

Tavoitteena on, että rinnehissi otetaan käyttöön vuoden 2017 loppuun mennessä. Hissin rakennuttamisesta vastaa Turun Kiinteistöliikelaitos.

– Rakentaminen onnistuu toivotussa aikataulussa, jos matkaan ei ilmesty yllättäviä mutkia, rakennuttamispäällikkö Janne Laine toteaa.

Työnimenä Fölikulaari

Seudullisen joukkoliikenteen Fölin toimistolla rinnehissistä käytetään työnimeä Fölikulaari. Föli on teettänyt Idis Designilla ensimmäisiä hahmotelmia siitä, minkänäköinen funikulaari voisi olla.

Rinnehissi on poikkeuksellinen ratkaisu, joten se varmasti herättää kiinnostusta ja luo positiivista kuvaa Turun kaupungista.

Sirpa Korte

– Konseptiin liittyviä perusteemoja ovat pelkistäminen, moderni arkkitehtuuri ja läpinäkyvyys. Kakolan historiasta puolestaan muistuttavat katon kalterimainen ritilöinti, kuvailee teollinen muotoilija Jussi Hurskainen Idis Designista.

– Vesi on elementtinä läsnä lattialinjassa, joka on kuin laatikon sisällä oleva vedenpinta. Sivuprofiilissa nähtävissä oleva purjeen tai laivan muoto kertoo meren läheisyydestä, Hurskainen maalailee.

Lähteet: Turun kaupungin tiedote