Liikenneministeri: Junaliikenteen mylläys jopa parantaa palvelutasoa

Liikenne turvataan ensi vuoden niillä reiteillä, joilta junaliikenne on katoamassa, sanoi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) tiistaina. Koko oppositio oli yhdistänyt voimansa välikysymykseen, jossa huolenaiheena ovat lakkautettavat junayhteydet.

politiikka
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.Yle

Eduskunnan täysistunnossa on tänään tiistaina käsitelty välikysymystä joukkoliikenteen tulevaisuudesta. Istunnon aluksi puhemies Maria Lohela (ps.) pyysi edustajia osallistumaan hiljaiseen hetkeen Pariisin terrori-iskujen uhrien kunnioittamiseksi.

Oppositiota on hiertänyt hallituksen aikeet muuttaa joukkoliikennettä nykyistä markkinaehtoisempaan suuntaan. Käytännössä arvostelu kohdistuu erityisesti junaliikenteeseen suunniteltuihin leikkauksiin: Länsi-Uudellamaalla Y-juna on joutumassa giljotiiniin, myös Pirkanmaalla, Keski-Suomessa, Pohjanmaalla ja Itä-Suomessa reittejä ollaan karsimassa. Miten sujuu vastedes esimerkiksi työmatka?

Ministeri Anne Berner (kesk.) torjui arvostelun palveluiden heikentämisestä. Hänen mukaansa linja-autoyhtiöiltä on tullut kyselyjä reittiliikenneluvista eri puolille maata siinä määrin, että palvelutaso näyttää jopa kohenevan. Jyväskylä-Haapamäki-Seinäjoki ja Joensuu-Nurmes ovat Bernerin esimerkkejä tällaisista reiteistä.

Y-junan lakkauttamiseen etsitään myös ratkaisua.

– Käsittelyssä on ratkaisu, jossa liikenne- ja viestintäministeriö valtuuttaisi Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymän ja Siuntion kunnan hankkimaan junaliikennettä Helsingin ja Karjaan välille, Berner sanoi.

Ministeri rauhoitteli yleisöään kertomalla mutkikkain sanankääntein junaliikenteen turvaamisesta.

– Sitä täydennetään väliaikaisesti junaliikenteen velvoiteratkaisulla vuoteen 2016 saakka niillä yhteisväleillä, joilla junaliikenne ei muuten synny. Joka tapauksessa raideliikenteen säilymisen edellytykset turvataan kaikilla yhteisväleillä siihen asti kunnes henkilöjunaliikenne on avattu kilpailulle.

Oppositio: Siirrymme kermankuorinnan aikaan

Välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja, kansanedustaja Katja Taimela (sd.) kummeksui hallituksen intoa vapauttaa joukkoliikenne kilpailulle. Taimelan mielestä huomio pitäisi kiinnittää myös siihen, miten maakuntien elinvoimaisuudesta pidetään huolta ja kansalaisten yhdenvertaisuudelle käy.

– Hallituksella on harhaluulo siitä, että kilpailu tuo automaattisesti uudistuksia, innovaatioita ja kasvua. Olemme siirtymässä suhteellisen toimivasta järjestelmästä kaikenlaisen kermankuorinnan ja muun puliveivauksen mahdollistavaan järjestelmään.

Taimela moitti hallitusta tiedon panttamisesta.

– Monissa maakunnissa seurataan pelolla hallituksen toimia. Junaliikenteen ostopalveluiden muutoksista ei informoitu asianomaisia kuntia tarpeeksi ajoissa, jos ollenkaan. Puhumattakaan mahdollisuudesta vaikuttaa päätökseen.