Y-junan korvaava junaliikenne tulee Siuntiolle kalliiksi

HSL on halukas jatkamaan Helsingin ja Siuntion välistä lähijunaliikennettä maaliskuun lopusta alkaen. Liikenne- ja viestintäministeriö päätti lakkauttaa väliä kulkevan Y-junavuoron aikaisemmin tänä syksynä säästöjen takia. Siuntiossa junaliikenteen jatko on otettu vastaan ristiriitaisin tuntein.

Kotimaa
Y-juna Kirkkonummen asemalla
Yle / Ted Urho

HSL:n hallitus on hyväksynyt esisopimuksen Helsingin ja Siuntion välisen junayhteyden järjestämisestä. Muutos astuu näillä näkymin voimaan maaliskuun lopussa. Liikenteen aloittaminen vaatii vielä HSL:n perussopimuksen muuttamista sekä liikenne- ja viestintäministeriön hyväksynnän.

Ministeri Bernerin mukaan junaliikenteen mylläys jopa parantaa palvelutasoa.

Siuntiossa ristiriitaisia mietteitä

Y-junavuoron jatkoaikeet on otettu Siuntiossa vastaan huojentuneena, joskin hiukan ristiriitaisissa tunnelmissa. Siuntion kunnan maksuosuus HSL-liikenteestä on tämän hetkisen arvion mukaan korkeintaan 300 000 euroa vuodessa.

Onhan tämä nyt parempi uutinen kuin ei mitään.

Arja Alho

– Onhan tämä nyt parempi uutinen kuin ei mitään uutista. Meille on tärkeintä, että raideliikenne säilyy, vaikka HSL-sopimus tarkoittaakin nykyistä huonompia palveluita. Toivomme tähän liikenteeseen valtiovallan tukea, koska emmehän me ole varautuneet maksamaan ensi vuonna vielä yhtään mitään, kunnanvaltuuston puheenjohtaja Arja Alho (sd.) huokaa.

Alho on seurannut Y-junan lakkauttamista ja korvaavan liikenteen etsimistä kylmä hiki otsalla.

– Tämä on ollut aivan kammottava prosessi. En ole eläessäni nähnyt valtion olevan näin epäjohdonmukainen ja tekevän tällaisia käänteitä näin hirvittävällä aikataululla. Eihän nyt kukaan siuntiolainen, joka aloitti vaikka lukion syksyllä Helsingissä, voinut kuvitella, että junavuorot loppuu, Alho puuskahtaa.

Rantaradalle myös muita muutoksia

Länsi-Uudenmaan lähijunaliikenteeseen on tulossa myös muita muutoksia ensi vuonna. Espoon Mankin ja Kirkkonummen Luoman seisakkeiden lakkauttaminen aikaistuu ensi kesästä maaliskuun lopulle. Myös S- ja U-junien yhdistäminen uudeksi U-vuoroksi tapahtuu samaan aikaan.

Lisäksi HSL perustaa uuden Helsingin ja Kirkkonummen väliä ruuhka-aikoina liikennöivän X-junavuoron. Se pysähtyy samoilla asemilla kuin uusi Y-junakin eli Pasilassa, Leppävaarassa ja Masalassa.