1. yle.fi
  2. Uutiset

Näin Isis houkuttelee kannattajia – terrorijärjestön some-viestinnässä selvä muutos

Terroristijärjestö Isis on osittain sosiaalisen median luomus. Järjestö toimii vilkkaasti somessa, mutta samaan aikaan sosiaalinen media on muuttunut taistelijoille todelliseksi uhkatekijäksi.

Pariisin terrori-iskut
Dabiq -lehden artikkeli.
Dabiq -lehden artikkeli.Dabiq / Yle uutisgrafiikka

Sosiaalinen media on olennainen osa Isis-terrorijärjestön toimintaa. Isis on hyvin aktiivinen mm. Facebookissa ja Twitterissä, kertoo Maanpuolustuskorkeakoulun tutkija Antti Paronen.

Isis kommentoi somessa omaa toimintaansa ja pyrkii vakuuttamaan maailman muslimit asiansa oikeutuksesta sekä moraalisesta ylemmyydestään.

Isisillä on omia Twitter- ja Facebook-tilejä, mutta ehkä vielä tärkeämmässä roolissa järjestön sanoman leviämisessä ovat sen kannattajat, jotka jakavat viestejä omien sivujensa kautta.

Parosen mukaan on vaikea tietää, kuinka koordinoitua Isisin viestintä on. Isis on pohjimmiltaan salattu organisaatio.

On kuitenkin tiedossa, että Isisillä on oma "viestintätoimistonsa", joka tunnetaan nimellä al-Hayat. Sen toiminta on suurelta osin pimennossa. Paronen arvioi, että jonkinlainen keskustoimisto on Isisin hallintokaupungin Raqqan läheisyydessä Koillis-Syyriassa. Muu toiminta voi olla hyvinkin hajautettua Isisin hallitsemalle alueelle.

Aikakauslehtiä ja videoita

Terrorijärjestön viestintä on Parosen mukaanhyvin ammattitaitoista. Järjestö julkaisee aikauslehtiä useilla eri kielillä. Niistä ehkä tunnetuin on englanninkielinen Dabiq.

Dabiq -lehden mainos.
Dabiq -lehden mainos.Dabiq / Yle uutisgrafiikka

Lehtien tyyli on yllättävän länsimainen, Paronen kertoo. Artikkeleissa kerrotaan mm. elämästä Isisin perustamassa kalifaatissa ja haastatellaan taistelijoita, mujahediineja.

Lehdet on toimitettu ammattitaitoisesti. Esimerkiksi kuvat ovat teknisesti korkealaatuisia ja taitavasti käsiteltyjä.

Perspectives on Terrorism -tiedelehdessä (siirryt toiseen palveluun) julkaistussa tutkimuksessa todetaan kuitenkin, että Isis muuttelee viestiään sen mukaan, ketkä ovat vastaanottajia. Länsimaiselle yleisölle suunnatuissa viesteissä saatetaan kuvata esim. suklaata syöviä lapsia, jotta lukija saisi mielikuvan tavanomaisesta elämäntavasta kalifaatin sisällä.

Muissa julkaisuissa voidaan sen sijaan näyttää äärimmäisen julmia kuvia "vääräuskoisten" polttamisesta elävältä tai lapsista osallistumassa vankien teloituksiin.

Isis julkaisee runsaasti nettivideoita, joilla se kommentoi tekemisiään. Esimerkiksi Pariisin terrori-iskusta on jovalmistunut tekijöitä ylistävä video. Venäläisen matkustajakoneen alasampuminen ja irakilaisen Mosulin suurkaupungin valtaus olivat järjestölle suuria mediatapauksia.

Pariisin terrori-iskua ylistävä video.
Pariisin terrori-iskua ylistävä video.Jihadology / Yle uutisgrafiikka

Voitot kerrotaan, tappioista vaietaan

Tutkija Antti Parosen mukaan Isisin viestintä on samankaltaista kuin muillakin totalitaarisilla organisaatioilla. Omaa vahvuutta korostetaan ja voitoista otetaan kaikki irti. Omista tappioista useimmiten vaietaan.

Poikkeuksena tappiouutisille ovat tapaukset, joissa joku sotilasjohtaja on kaatunut taistelussa, eli Isisin oman terminologian mukaan "marttyroitunut". Nämä kerrotaan ihannoivaan sävyyn.

Nuoria, omaa paikkaansa etsiviä nuoria Isis houkuttelee tarjoamalla yksinkertaisia ratkaisuja, Paronen kertoo.

Isis-järjestön tarjoama maailma on musta-valkoinen, on samalla puolella olevat ja viholliset. Islam on hyökkäyksen kohteena. Kalifaatti on ainoa paikka, joka tarjoaa oikeamielisille paikan elää, kuvailee Paronen.

– Omaa identiteettiään etsivälle ihmiselle tarjotaan hyvän ja pahan välisen taistelun kautta oma paikka maailmassa.

Isis mainostaa omaa toimintaansa, mutta ihmiset hakeutuvat sen piiriin myös omatoimisesti. Jokunen vuosi sitten Isis suuntasi vähävaraisille, vaatimattomista oloista peräisin oleville brittimuslimeille mainoskampanjan, jossa kerrottiin luksuselämästä kalifaatissa, "viiden tähden jihadista", Paronen kertoo.

Taistelijoiden viestintä muuttunut

Tutkijat eivät ole havainneet mainittavaa muutosta järjestön johdon viestinnässä huolimatta siitä, että Isis on viime kuukausina kokenut sotilaallisia tappioita.

Sen sijaan muista maista tulleiden "vierastaistelijoiden" viestittely on muuttunut selvästi, Paronen kertoo. Vielä noin vuosi sitten ulkomailta tulleilla taistelijoilla oli runsaasti some-profiileja ja niiden verkostoja. Nyt niiden määrä on vähentynyt nopeasti.

Parosen mukaan Isis ja sen taistelijat ovat huomanneet, että vastapuoli kykenee seuraamaan näitä tilejä ja saamaan niiden kautta selville taistelijoiden olinpaikat ja muutakin tiedustelutietoa.

Twitter-viestien perusteella on voitu suunnata iskuja Isistä vastaan, eli Twitter on selkeä turvallisuusriski. Tästä syystä taistelijat ovat vähentäneet viestittelyään sosiaalisessa mediassa.

Vaikka Isis onkin kärsinyt tappioita, ei tämä ole saanut järjestön johtoa muuttamaan omaa viestintäänsä. Järjestö kehottaa säännöllisesti kannattajiaan ryhtymään taisteluun länsimaissa. Tätä viestiä on lähetetty jo vuosien ajan, eikä tässä ole tapahtunut viime aikoina muutosta, Paronen kuvailee.

Lue seuraavaksi