Keskikokoisten yritysten Kasvuryhmä: Grownupeissa on Suomen toivo

Keskisuurten yritysten johtajien perustama Kasvuryhmä yrittää omalla esimerkillään vetää Suomen suosta. Helsingissä järjestetyssä tapahtumassa ryhmän 120 jäsentä sitoutuivat tuomaan Suomeen yhteensä kahdeksan miljardia lisää liikevaihtoa viidessä vuodessa.

talous
Kasvuryhmän Kaski-tapahtumassa esiteltiin menestyneitä keskisuuria yrityksiä.
Kasvuryhmän Kaski-tapahtumassa esiteltiin menestyneitä keskisuuria yrityksiä.Yle

Suomalaisten yritystaustaisten yksityishenkilöiden vuosi sitten perustaman Kasvuryhmän tavoitteena on kääntää startup-huuman ja suurten vientiyritysten väliin unohtuneiden keskisuurten yritysten liikevaihto selvään kasvuun.

Kasvuryhmän kohteena ovat Suomessa toimivat, startup-yrityksiä suuremmat, grownup-yritykset. Niiden liikevaihto lasketaan yleensä kymmenissä miljoonissa ja työntekijöitäkin on jokaisessa satoja. Näitä keskikokoisia yrityksiä on Suomessa muutamia tuhansia, kun pienten yritysten lukumäärä lähentelee Tilastokeskuksen mukaan noin 270 000:ta.

Helsingissä tiistaina järjestettyyn Kaski-tapahtumaan osallistui 120 jäsenyrityksen edustajien lisäksi satoja muita yritysedustajia ja liike-elämän vaikuttajia.

– Tämä ei ole vastaveto startup-yritysten Slushille, vaan veto samaan suuntaan, eli että saataisiin yritykset kasvu-uralle, sanoo Kasvuryhmän perustajajäsen ja hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen ST1-ketjusta.

Keskisuurille uudistushaluisille ja kasvuun sitoutuville yrityksille suunnattu tapahtuma yrittää toisten yritysten esimerkein, neuvoin ja varoituksin vauhdittaa menoa muillakin. Kasvuryhmän 120 jäsenyrityksen lupaus on tuoda Suomeen viidessä vuodessa yhteensä kahdeksan miljardia lisää liikevaihtoa.

– Jäsenyrittäjät ja työntekijät ovat tehneet keskuudessaan lupauksia, jotta kasvuun päästäisiin. Motivaatio ja intohimo kasvuun pitää saada, jotta voitaisiin hyvinvointilupaukset lunastaa, Anttonen kertoo.

Saksan kasvun kivijalkana ovat olleet Mittelstad- eli keskisuuret yritykset. Ne ovat oman erikoisalansa huippuosaajia ja vahvoja viejiä. Samaa ryhmää halutaan vahvistaa Suomessakin, mutta vielä vähän vauhdikkaammalla startup-hengen twistillä höystettynä.

– Globalisaation myötä kilpailu on erittäin kovaa ja se tarkoittaa, että suoritusta pitää koko ajan petrata. Pitää olla intohimoa, riskinottohalua ja kykyä ottaa tilanteesta kaikki mahdollinen irti. Se vaatii aika paljon omistautumista asialle, polttoaineketju ST1:n omistajiin kuuluva Anttonen kertoo.

Musiikkitalon tilaisuus ei vielä kasvua tee, mutta sen toivotaan antavan rohkaisua.

– Täällä luodaan kasvun henkeä ja annetaan ideoita. Kasvuryhmä järjestää myös muita sparraustapahtumia, missä yrittäjät pääsevät keskenään käymään läpi käytännön ongelmia ja sitä kautta löytämään avaimia kasvun haasteisiin, Anttonen tiivistää.