Kovassa kasvussa oleva Kaavin Kivi sai yrittäjäpalkinnon

Savon Yrittäjien Yrittäjäpalkinnon tämänvuotinen saaja on kasvanut vajaassa 30 vuodessa alansa markkinajohtajaksi. Yritystä pidetään merkittävänä työllistäjänä niin alueellisesti kuin paikallisesti.

yrittäjyys
Kaavin Kiven toimitusjohtaja Marita Mielonen ja yrityksen perustaja Eino Lovikka.
Antti Karhunen / Yle

Savon Yrittäjien maakunnallisen yrittäjäpalkinnon saa tänä vuonna Kaavilla toimiva Kaavin Kivi Oy. Valinnan palkinnon saajasta tehneen Savon Yrittäjien hallituksen mukaan yritys on loistava esimerkki pieneltä paikkakunnalta alkaneesta kasvuyrittäjyydestä, joka on lähes 30-vuotisen historiansa aikana kasvanut markkinajohtajaksi alallaan.

Perusteluissa kerrotaan myös, että Kaavin Kivi on hyvä esimerkki yrityksestä, jolla on kykyä ja halua luoda sekä ottaa käyttöön uusia tapoja liiketoiminnassaan.

– Kaavin Kivi on patentoinut tuhkaholvin ja luonut sitä kautta uuden hautausmuodon. Se käyttää myös savolaista raaka-ainetta, jota meillä on maaperä pullollaan, kertoo Savon Yrittäjien toimitusjohtaja Arto Nykänen valintaperusteista.

Perusteluissa mainitaan myös, että Kaavin Kivi on merkittävä työllistäjä alueellisesti ja paikallisesti.

"On osattu tehdä jotain oikein"

Kaavin Kiven perustaja ja hallituksen nykyinen puheenjohtaja Eino Lovikka myöntää palkinnon tuntuvan hyvältä.

– Otamme tunnustuksen kunnioituksella vastaan. Tässä porukassa on mukana yli 4 000 jäsenyritystä, joten onhan se suuri kunnia, myhäilee Seppo Lehtosen kanssa yrityksen vuonna 1989 perustanut Lovikka tyytyväisenä.

Sekä Lovikan että toimitusjohtaja Marita Mielosen mukaan valinta kertoo siitä, että yrityksessä on osattu tehdä jotain oikein.

– On mukava, että siitä saa tunnustuksen ja kiitoksen, iloitsee 1990-luvun puolivälissä yrityksessä työskentelyn aloittanut Mielonen.

Pienistä esineistä hautakiviin ja keittiötasoihin

Kaavin Kiven taival lähti aikoinaan liikkeelle nykyistä tarjontaa pienemmistä esineistä. Tavoitteena ei ollut lähteä työstämään kivestä suuria tuotteita. Nykyisin yritys kuitenkin valmistaa esimerkiksi hautakiviä ja keittiöntasoja.

– Budjetista huomasimme, että menemme pahasti pakkasen puolella. Silloin ajattelimme, että teemme kivestä mitä vain, muistelee Lovikka.

Kun samaan aikaan paikallinen porukka sattui kyselemään hautakiveä, niin yrityksen tulevaisuus oli sillä sinetöity.

– Hautakiviä alkoi menemään ja sana kiiri. Jo muutaman vuoden päästä aloimme muotoilemaan hautakiviä, koska suorakaiteen muotoisilla kivillä oli vaikea kilpailla, selittää Lovikka yrityksen vaiheita.

Tuotteita on kehitettävä kokoajan

Koko nimeltään Kivilähde – Kaavin Kivi Oy on levittäytynyt Suomessa jo useammalle paikkakunnalle tehtaineen ja myyntipisteineen. Hiljattain perustetut Helsingin ja Tampereen myymälät ovat saaneet vuodessa aikaan 50 prosentin kasvun.

– Uskomme, että kaupankäynti lisääntyy eli kyllä sitä nyt vain yritetään tehdä kauppaa enemmän kuin aikaisemmin, Lovikka luonnehtii yrityksen tulevaisuudennäkymiä.

Mielonen muistuttaa myös, että tuotteita kehitetään kokoajan eikä ajatuksena oli jäädä paikalleen makaamaan. Näin asiakkaat ja edustajat pidetään tyytyväisenä.

– Toimintaa, mallistoa ja toimintatapoja täytyy kehittää kokoajan. Kilpailu on hyvästä, kun se pysyy terveellä pohjalla, toteaa Mielonen.