Windows-älypuhelinten alamäki jatkuu – ”Sovelluskehittäjät karttavat puhelimia”

Tutkimuslaitos Gartnerin luvut osoittavat jälleen tylyä sanomaa Microsoftin Windows-puhelimille. Kännyköiden markkinaosuus lähes puolittui sitten viime vuoden. Kehitys tarkoittaa sitä, että sovelluskehittäjät kiertävät yhä kauempaa Windows-puhelimia.

talous
Grafiikka
Yle

Tutkimuslaitos Gartnerin luvut ovat karua luettavaa tietotekniikkayhtiö Microsoftille. Älypuhelimien osuus markkinoilla lähes puolittui vuodessa.

Kun viime vuoden kolmannella vuosineljänneksellä yhtiön osuus älypuhelinmarkkinoilla oli vielä 3 prosenttia, nyt se on 1,7 prosenttia. Suurimpana markkinoilla säilyi Samsung, vaikka Apple hieman kiri etumatkaa kiinni. Markkinaosuuksia tarkastellaan kappalemääräisen myynnin perusteella.

Grafiikka
Yle

Microsoftin suunta älypuhelinmarkkinoilla on ollut viime vuodet synkkä ja se on karkottanut sovelluskehittäjät puhelimen ympäriltä. Puhelimeen ei kannata satsata panostuksia, kun käyttäjämäärät ovat vähäisiä.

Tällä hetkellä Windows-puhelimilla voi esimerkiksi käyttää vain keskeneräistä Instagram-sovellusta. Yhteensä Instagramilla tällä hetkellä noin 400 miljoonaa käyttäjää.

–Sovelluskehittäjien kiinnostus Windows-puhelimia kohtaan on ollut aika vähäistä. Nämä luvut vielä vähentävät kiinnostusta, sanoo myyntijohtaja Sami Ruotsalainen Conmiolta.

Conmio kehittää digitaalisia palveluita lähinnä mediataloille. Se on tehnyt töitä muun muassa New York Timesille, Maaseudun Tulevaisuudelle ja MTV:lle.

Yhtiön liikevaihdosta kaksi kolmasosaa tulee ulkomailta, eikä näihin kauppoihin ole kuulunut sovellusten tekemistä Windows-alustalle. Suomessa taas Windows on mukana Ruotsalaisen arvion mukaan puolessa hankkeista.

Tämä heijastelee markkinaosuuksien kehitystä. Suomessa eri arvioiden mukaan Windows-puhelimilla on hieman yli 10 prosentin markkinaosuus, kun taas muualla maailmassa tilanne on Microsoftille heikompi.

Taustalla on Nokian kännykkähistoria, jolloin kuluttajat ja työntekijät tottuivat käyttämään Windows-puhelimia.

–Firmat halusivat ostaa suomalaisia puhelimia ja antaa niitä työsuhdepuhelimiksi. Business-puolella Nokian edustus on ollut ylisuurta verrattuna kokonaismarkkina-asemaan, Ruotsalainen sanoo.

Silti suomalaisetkin media-alan yritykset tietävät, kenen mainosrahoja he havittelevat, kun tilaavat kännykkä- ja tablettisovelluksia.

–Suomessakin Windows tulee helposti kolmantena alustana. Kun media suurelta osin toimii mainosrahoitteisesti, silloin kiinnostava segmentti tuntuvat olevan Applen käyttäjät, Ruotsalainen sanoo.

Mediatalot järkeilevät, että kalliiden puhelimien ostajat kuluttavat myös muuten paljon. Tämä yhtälö on mainostajille houkutteleva.

Microsoft: Uudet mallit innostavat kehittäjiä

Microsoftin Suomen toimistolla ei vielä ole luovutettu uusien sovelluksien suhteen. Keilaniemessä odotetaan uusimman käyttöjärjestelmän Windows 10 rantautuvan myös puhelimiin.

–Odotamme innolla Windows 10 –puhelinten saapumista kauppoihin lähiviikkoina, sanoo viestintäpäällikkö Tomi Kuuppelomäki Microsoftilta.

Suomessa Microsoft tuo myyntiin uusimmat 950- ja 950XL-mallinsa kauppoihin noin kahden viikon päästä. Mutta riittävätkö uusi malli ja uusi käyttöjärjestelmä, jotta sovelluskehittäjät löytäisivät jälleen Windows-puhelimet?

–Meillä on Windows 10 -laitteita yli 110 miljoonaa käytössä ympäri maailmaa. Tämä on nopein Windows-penetraatio ikinä, Kuuppelomäki sanoo.

Microsoft lanseerasi uuden käyttöjärjestelmän heinäkuussa. Nyt yhtiö tavoittelee vuoteen 2018 loppuun mennessä miljardia Windows 10 –laitetta.

–Tämä varmasti innostaa sovelluskehittäjiä entistä enemmän tuomaan omia sovelluksiaan Windows 10 -alustalle, Kuuppelomäki toteaa.

Älypuhelimien lisäksi muun muassa tietokoneet, pelikonsolit ja tabletit käyttävät Windows 10 –käyttöjärjestelmää. Microsoft ei kerro, miten miljardin tavoite jakautuu eri laitteiden välillä.

Mikäli Microsoft haluaa ottaa kiinni markkinajohtaja Samsungin, älypuhelimia pitäisi kaupata yli 84 miljoonaa kappaletta ensi vuoden kolmannella neljänneksellä.

Juttua tarkennettu: Gartner tarkastelee markkinaosuuksia kappalemääräisen myynnin mukaisesti.