1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Ruokakauppias: Pieni pärjää suurten ketjujen puristuksessa asiakkaiden toiveita kuunnellen

Ruokakaupppojen keskittyessä pienet kaupat uskovat pärjäävänsä notkeutensa avulla. Pääkaupunkiseudulla kaupparyhmien toinen jättiläinen eli HOK-Elanto avaa parin seuraavan vuoden aikana tukun uusia Alepoja.

M-kauppa Arabian kauppias Teemu Myllerin kassalla. Kuva: Yle

Vaikka S-ryhmä, Kesko ja Lidl hallitsevat ruokakauppojen markkinoita liki kokonaan, mahtuu sekaan myös muutamia pieniä ja itsenäisiä yrittäjiä.

Ainakin tässä kaupassa haetaan sitä, että on tutut myyjät, toiveita kuunnellaan ja niitten mukaan eletään.

Teemu Myllerin

Yksi tällaisista on M-kauppa, johon kuuluu yli 70 myymälää ympäri Suomea. M-ketju syntyi vuonna 2006 Suomen Sparin tarun päättyessä. M-ketju sai alkunsa Sparin myyntiä SOK:lle vastustaneiden kauppaiden yhteistyönä.

Ruokakaupppojen keskittyessä pienet kaupat uskovat pärjäävänsä notkeutensa avulla: kun ei kuulu isoon ketjuun, esimerkiksi päätäntävalta oman kaupan tuotevalikoimasta on isompi.

– Kaupoissa halutaan elämyksiä. Totta kai hintakilpailu on kovaa näinä aikoina ja tarjoukset korostuu. Mutta ainakin tässä kaupassa haetaan sitä, että on tutut myyjät, tiedetään mitä löytyy, toiveita kuunnellaan ja niitten mukaan eletään. Sitä kun noudattaa, se on hyvä linja, sanoo helsinkiläisen M-kauppa Arabian kauppias Teemu Myllerin.

Kaupunkilaisten suosikkiruokakaupan paikasta taistelevat etenkin pienet ruokakaupat. Isommat marketit kun on perinteisesti sijoitettu hieman kauemmas tai kauppakeskusten yhteyteen.

– Ellei alueelle rakenneta alun perin isoille kaupoille tilaa, tällöin se menee siihen pienten kauppojen kisaan. Reviirit ovat pienet, mutta toisaalta vahvuus voi olla myös se, että silloin kun löydetään se asiakkaiden toivekanta – kuinka sillä alueella oikeesti toimitaan – on mahdollisuus olla hyvinkin vahva tällä omalla alueella. Meidät tunnetaan tietynlaisena omannäköisenä kauppana, kertoo Myller.

Myös S-ryhmä Siwojen kimpussa

Pääkaupunkiseudulla Keskoa vastaan kisaava S-ryhmän alueosuuskauppa HOK-Elanto sanoo, että he aikovat avata lähivuosina uusia Alepoja.

– HOK-Elannon näkökulmasta me jatkamme meidän omaa strategiaamme niin kuin aina ennenkin, eli me halpuutamme, parannamme valikoimaamme ja kehitämme omistajiemme palveluita, HOK-Elannon toimitusjohtaja Matti Niemi kommentoi kilpailija-Keskon keskiviikkoista uutista.

– Seuraavan kahden vuoden aikana meidän on tarkoitus avata tänne pääkaupunkiseudulle 28 uutta myymälää, joista itse asiassa parikymmentä, taitaa olla 22 kappaletta, on Alepa-yksiköitä eli juuri tähän lähikauppa-sarjaan sopivia kokoluokkia.