Ministeri: Henkilöjunaliikenne Tampere-Keuruun välillä jatkuu ensi vuoden

Liikenneministeri Anne Berner lupaa, että kiskot pysyvät lämpimänä Tampere-Keuruun välillä ensi vuonnakin. Jatkokeskusteluja käydään tiiviissä yhteistyössä kuntien kanssa. Ensi vuonna henkilöjunaliikenteen kustannuksista vastaa valtio, vaikka kunnat olisivatkin olleet valmiita tukemaan junayhteyttä taloudellisesti. Kunnat ovat päätökseen tyytyväisiä.

Kotimaa
Kiskobussi Oriveden asemalla.
Marko Melto / Yle

Keuruu-Tampere radanvarren kuntien sekä Pirkanmaan liiton edustajat tapasivat liikenneministeri Anne Bernerin. Tapaamisen tarkoituksena oli selvittää Keuruu-Tampere -paikallisjunaliikenteen tulevaisuutta.

Liikenne- ja viestintäministeriö leikkaa junien ostoliikenteeltä kolmanneksen, ja yksi uhatuista junareiteistä on Keuruun ja Tampereen välinen reitti. Lakkautusuhka on saanut kuntalaiset ihmettelemään, sillä junavuorot ovat tarpeellisia ja useimmiten vaunut ovat täynnä.

Henkilöliikenne Tampere-Keuruu -rataosuudella jatkuu valtion kustannuksella ensi vuoden loppuun. Vaikka ostoliikenne loppuu, VR jatkaa liikennettä ns. velvoiteliikenteenä. Lupaus junaliikenteen jatkosta sai kunnan huokaamaan helpotuksesta. Maaliskuun lopussa junaliikenne saattaa päättyä sellaisena, kuin se on Tampere-Juupajoki-Keuruu -radan varrella totuttu näkemään.

– Saimme lupauksen siitä, että henkilöjunaliikenne jatkuu ensi vuoden. Mutta vuorotiheydestä ei vielä voi sanoa. Sitä täydennetään bussiliikenteellä, kuvailee neuvottelujen tunnelmia Juupajoen kunnanjohtaja Pirkko Lindström.

Kuntien ääntä kuunnellaan ministeriössä

Tällä hetkellä Keuruulle kulkee kolme edestakaista junavuoroa päivässä. Seuraavan parin kuukauden aikana jatkokeskustelujen aiheena on, että millä tiheydellä vuoroja ajetaan.

– Ministeri lupasi, että jatkossa neuvotteluja käydään tiiviissä yhteistyössä kuntien kanssa, sanoo Lindström.

Kunnanjohtaja Pirkko Lindström on keskustelujen tuloksesta tyytyväinen. Kunnan ääni kuuluu jatkossa myös liikenneministeriössä.

– Olemme halunneet koko ajan sitä, liikenne saataisiin jatkumaan keskeytyksettä muutoskauden yli.

Kunta haluaakin nyt viedä ministeriöön viestiä siitä, mitkä ovat kuntalaisten kannalta tärkeimmät vuorot. Kuntien osallistumista junaliikenteen kustannuksiin ei ainakaan vielä tarvita.

– Ensi vuosi tullaan hoitamaan valtion kustantamana, sanoo Lindström.