1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Osaako myyjä ammattinsa? Mysteerishoppaaja saa sen selville

Erään tutkimuksen mukaan jopa 90% tyytymättömistä asiakkaista jättää valittamatta huonosta asiakaskokemuksesta. Kauppaliikkeet käyttävätkin apunaan mysteerishoppaajia, jotka ohjatusti testaavat asiakaspalvelun tasoa.

Kotimaan uutiset
Anonyymi auto.
Yle

Miika on toiminut jo pitkään niin sanottuna mysteerishoppaajana autokaupoissa. Käytännössä hän tekee hyvin konkreettista asiakastyytyväisyystutkimusta.

– Ihan omana itsenäni menen kaupoille. Koen niin, että toiminnastani on hyötyä myyjille, jotta heille voidaan suunnata oikeanlaista koulutusta, Miika kertoo.

Toki mysteerishoppaaja voi ihan oikeastikin ostaa tuotteen, josta kauppaa hieroo. Miikan kohdalla näin ei tosin olla käynyt.

– Autokaupoissa käymisessä ei oikein lompakko kestä jokaisen auton ostamista, Miika naurahtaa.

Toimeksiannossa käydään asiakaskäynnin pääkohtia läpi. Siinä sovitaan, miten tutkimuskäynnillä toimitaan ja mihin asioihin kiinnitetään erityistä huomiota.

– Autokaupoilla tietysti yritetään saada mahdollisimman hyvä tarjous ja jatkaa tinkaamista, jos myyjä ottaa jälkeenpäin vielä yhteyttä.

Monenlaisia myyjiä

Miika kertoo, ettei ole törmännyt erityisen surkeaan asiakaspalveluun, vaikka monenlaisia automyyjiä onkin vastaan tullut.

– Asiakaskäynnin jälkeen mysteerishoppaaja täyttää kaavakkeen, joka on hyvinkin seikkaperäinen. Siinä vaiheessa usein huomaa myyjien väliset erot.

Palkkioksi Miika saa lahjakortteja, jotka ovat arvoltaan muutamia kymppejä asiakaskäyntiä kohden.

– Minusta tämä on hauskaa hommaa, vaikka shoppaajan pitää olla myös vastuullinen.

Lue seuraavaksi