Profiilikuvan vaihto ei ole turhaa – Pariisin iskun sureminen sosiaalisessa mediassa auttaa eteenpäin

Sosiaalinen media tekee surun näyttämisestä entistä helpompaa. Tutkija Suvi Uskin mukaan suremisen tavat muuttuvat nopeasti ja rajoja haetaan jatkuvasti.

Ulkomaat
Ranskalaisen Jean Jullienin piirros, joka yhdisti Eiffel-tornin ja rauhanmerkin, levisi nopeasti Pariisin iskujen jälkeen sosiaalisessa mediassa. Tyttö piteli piirroksen mukaan hahmoteltua kuvaa terrori-iskun uhrien muistoksi järjestetyssä tilaisuudessa Los Angelesissa lauantaina.
Ranskalaisen Jean Jullienin piirros, joka yhdisti Eiffel-tornin ja rauhanmerkin, levisi nopeasti Pariisin iskujen jälkeen sosiaalisessa mediassa. Tyttö piteli piirroksen mukaan hahmoteltua kuvaa terrori-iskun uhrien muistoksi järjestetyssä tilaisuudessa Los Angelesissa lauantaina.Mike Nelson / EPA

Pariisin terrori-iskut viime perjantaina saivat ihmiset suremaan yhdessä sosiaalisessa mediassa eri puolilla maailmaa. Monet vaihtoivat Facebookissa profiilikuvansa Ranskan lipun väreihin ja julkaisivat myötätuntoisia viestejä muun muassa tunnisteella #prayforparis.

Sosiaalipsykologi Suvi Uski Helsingin yliopistosta sanoo, että sosiaalinen media voi olla tehokas paikka käsitellä yhteistä surua.

– Suruun voi osallistua tekemällä konkreettiselta tuntuvia tekoja sosiaalisessa mediassa. Profiilikuvissa levinnyt Ranskan lipun liputus on oma korsi, jonka voi kantaa surun kekoon.

Yhteistä surua ja tunteita on käsitelty aina, mutta sosiaalinen media on tuonut sen uudella tavalla näkyväksi.

– Ennen ihmiset kokoontuivat esimerkiksi kirkkoon tai seurojentalolle potemaan yhteisiä tragedioita.

Osa eleistä voi näyttää pinnallisilta, mutta ne täyttävät Uskin mukaan sosiaalista tehtävää.

Surua odottamattomissa paikoissa

Internet-yhtiöt ovat tehneet myötätunnon näyttämisestä helppoa. Facebook tarjosi käyttäjille automaattisesti mahdollisuuden lisätä Ranskan lippu profiilikuvansa päälle. Yhtiöiden liiketoiminnalle on eduksi, että ihmiset surevat juuri niiden sivuilla.

Kaikkea ei voi kuitenkaan suunnitella. Kymmenettuhannet ihmiset ilmaisivat suruaan jakamalla ja kommentoimalla Eagles Of Death Metal -bändin Facebook-päivitystä terrori-iskuista. Terroristit iskivät perjantaina bändin keikalle Pariisin Le Bataclan -konserttisalissa tappaen kymmeniä ihmisiä.

Samoin Twitter-tunniste #rechercheparis, jonka avulla pariisilaiset etsivät iskuissa kadonneita omaisiaan, täyttyi viikonloppuna nopeasti myötätuntoisista viesteistä.

Sopivan rajaa haetaan

Tutkija Suvi Uskin mukaan suru on ollut pitkään hyvin henkilökohtainen asia. Sosiaalisen median myötä on löytymässä tapoja ilmaista sitä entistä avoimemmin ja julkisemmin.

Normit eli sopivat tavat ilmaista itseään sosiaalisessa mediassa muodostuvat tutkijan mukaan nopeasti. Ihmiset ottavat mallia toisiltaan.

Sopivan raja on eri puolilla maailmaa erilainen. Uskin havaintojen mukaan Suomessa on verrattaen pitkään säästytty rujojen ja järkyttävien kuvien virroilta.

– Tänä vuonna myös Suomessa on levinnyt entistä järkyttävämpiä kuvia esimerkiksi hukkuneista pakolaisista. Kyse on rajojen hakemisesta.