Postilakko käy mediataloille kalliiksi, mutta vauhdittaa siirtymistä digilehteen

Postin torstaina alkanut lakko käy kalliiksi lehtitaloille. Suurin menetys on mainostulojen katkeaminen. Toisaalta lehtitaloissa toivotaan, että lakon aikana lehtien lukijat löytävät entistä paremmin digitaaliset palvelut.

talous
Helsingin postikeskus.
Helsingin postikeskus.Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Lehtien jakelun katkeaminen on lehtitaloille kallis, mutta suuruudeltaan vaikeasti ennakoitava isku. Ratkaisevaa on, miten mainostajat reagoivat katkoon. Vasta jälkeenpäin nähdään, kuinka paljon mainostilaa jää myymättä.

Sanomalehtien liiton johtaja Jukka Holmberg sanoo, että kokonaiskustannuksia on vielä mahdotonta arvioida. Hän muistuttaa, että sanomalehdille paperi on edelleen elinehto.

– Digitaalisten palvelujen kehittyminen helpottaa nyt tilannetta lakossa. Sanomalehtien tuloista kuitenkin yli 90 prosenttia tulee printistä, hän muistuttaa.

Lakko ja pakkoero aamun lehdestä voi kuitenkin tuoda alalle jotain hyvääkin.

– Varmasti tämä aktivoi lukijoita tutustumaan digivaihtoehtoon, Holmberg miettii.

Hän toivoo, että mahdollisimman moni alkaisi käyttää nyt digilehteä paperin rinnalla. Helsingin Sanomien liiketoimintajohtaja Petteri Putkiranta ajattelee samalla tavalla.

– On mahdollista, että monesta lukijasta tulee monikanavakäyttäjä.

Lehtitaloissa aletaan laskea taloudellisia vahinkoja vasta lakon jälkeen.

Grafiikka sanomalehtien varhaisjakelusta
Posti jakaa 40,5 prosenttia aamun sanomalehdistäYle Uutisgrafiikka

Helsingin Sanomissa ylimääräisiä kuluja tulee ainakin sekä mainostajille että tilaajilla annettavista hyvityksistä. Putkirannan mukaan ainakin toistaiseksi lukijat ja mainostajat ovat olleet maltillisia.

Esimerkiksi Kauppalehti kertoo korvaavansa jakamatta jääneet lehdet pidentämällä tilausjaksoa lopusta.

Helsingin Sanomat jakelee lakon aikana lehteä eri puolilla kaupunkia ja avaa maksuttomasti digitaaliset palvelunsa. Siitä huolimatta lehti varautuu hyvityksenä pidentämään niiden tilaajien tilausjaksoa, jotka eivät pääse HS:ään käsiksi.

– Kovasti toivotaan, että lakko ei aiheuta peruutuksia tilaajakannassa, mikä olisi se pahin vaikutus. Mutta lakon pitkittyessä näin varmasti tapahtuu, Putkiranta ennakoi.

Lakkopäivän hintaa ei HS:ssa haluta vielä arvata.

– Olemme luottavaisia, että mainostajat suhtautuvat ymmärtäväisesti, kunhan lakko ei pitkity.

Postilla on vankka asema sanomalehtien varhaisjakelussa. Yli 40 prosenttia aamun lehdistä päätyy aamukahvipöytiin Postin käsin.