1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tiede

Saastuttajat kuriin – Miksi autojen pakokaasuvalvontaa ei tehdä Suomessa?

Suomalaisautojen pakokaasupäästöjä seurataan vain katsastuksen yhteydessä. Tien päällä päästöjä ei seuraa kukaan. Valvontaan olisi kuitenkin olemassa tolppakameroita muistuttavaa tekniikkaa. Silloin liikaa saastuttavien kotiin lähetettäisiin kirje, jolla auto passitettaisiin korjaukseen.

Pakokaasujen mittausta RSD -laitteistolla Sveitsissä. Zürichin alueen ilmalaadusta vastaavan viraston (AWEL) mukaan liikenteen typen oksidien päästöt eivät ole laskeneet enää vuoden 2005 jälkeen, vaikka pakokaasujen päästönormeja on kymmenessä vuodessa kiristetty jo kaksi kertaa. Syynä pidetään dieselmoottoristen henkilöautojen määrän kasvua bensiiniautojen kustannuksella. Kuva: Awel, Kanton Zürich

Yleisin pakokaasupäästöjen valvontalaitteisto tunnetaan nimellä RSD eli Remote Sensing Devices. Ultravioletti- ja infrapunavaloon perustuva tekniikka on ollut monissa maissa käytössä jo vuosia.

Tolppakameroista poiketen RSD-laite sijoitetaan lähelle tien pintaa. Autoilijat eivät usein edes tiedosta, minkä pömpelin vierestä tuli ajettua.

RSD toimii siten, että infrapuna- ja ultraviolettisäde kulkee mittausilmaisimen ja peiliosan välillä. Kamera kuvaa auton rekisteritunnuksen ja vertailee autosta mitattuja päästöjä ajoneuvotietokannan antamiin päästötietoihin. Kuva: Awel, Kanton Zürich

Itse laitteisto tarvitsee ainakin kaksi osaa, varsinaisen mittausilmaisimen ja peiliosan. Yksikertaisimmillaan laitteisto ampuu infrapuna- tai ultraviolettisäteen pakokaasujen läpi ja tien toisella puolella oleva peili lähettää sen takaisin.

Laitteisto osaa laskea valon taittumista ja muodostaa kokonaiskuvan pakokaasujen seoksesta. Tietoa saadaan niin hiilidioksidista ja -monoksidista, hiilivedyistä kuin typen oksideistakin.

Suosituinta RSD on Yhdysvalloissa. Laitevalmistaja Opus Inspectionin mukaan pelkästään Denverin alueella tehdään seitsemän miljoonaa valvontamittausta vuodessa.

Valvonnassa autojen rekisterikilpi kuvataan. Rekisterinumerosta selviää auton malli ja moottoriversio sekä kyseisen ajoneuvon päästötiedot.

Mikäli päästövalvonnassa epäillään esimerkiksi, että auton katalysaattori on rikki, lähtee auton omistajalle korjauskehotus. Koska amerikkalaisautoja ei kutsuta Suomen tavoin katsastukseen, perustuu valvonta pelotteeseen ja sakon uhkaan.

Mutta Suomessa on kosteaa

RSD on kelpo valvontajärjestelmä, jos se vaan toimii. Valoisissa ja kuivissa olosuhteissa mittaustulokset ovat luotettavia, märissä eivät. Pisarat, kosteus sekä ilmassa leijuva lika sekoittavat valonsäteet. Sellaisia kelejä Suomessa riittää. 

RSD-laitteita on kuitenkin myös ympäri Eurooppa, lähimmät löytyvät Ruotsista. Toistaiseksi valmistajat eivät kuitenkaan ole innostuneet hankalien sääolosuhteiden Suomesta. Laitevalmistaja Opus Inspection ilmoittaa kuitenkin nyt Volkswagenin päästöskandaalin innoittamana etsivänsä Euroopasta uusia asiakkaita. Ruotsissa yhtiö jo on.

Suomessa liikenteen päästöjä mitataan alueellisesti, mutta ei vielä autokohtaisesti. Ajatus liikaa saastuttavien ajoneuvojen valvontaiskuista ei tällä hetkellä ainakaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafia kiinnosta. Tai jos kiinnostaa, niin ei RSD-tekniikalla.

Myös EU:lta odotetaan pian uutta lainsäädäntöä. Mahdollisesti tulevaisuudessa keskitytään autoihin kiinteästi asennettaviin mittalaitteisiin, jolloin ajon aikaiset pakokaasupäästöt olisi helppo tarkistaa suoraan auton muistista.

Uuden tekniikan myötä voitaisiin hiljalleen päästä eroon myös katsastuksen yhteydessä tehtävistä pakokaasumittauksista. Nämä mittaukset ovat ongelmallisia, sillä suoraan pakoputken päästä otettava tulos riippuu liikaa mittaajasta. Autokorjaamolta on voinut saada hyväksytyn päästömittaustodistuksen autoon, jota katsastuskonttorilla on ollut vaikea saada läpi.

Mutta Suomen autokannassa on myös paljon ajoneuvoja, jotka ajetaan sananmukaisesti loppuun eli viimeiseen katsastuksen voimassaolopäivään tai moottorin hajoamiseen saakka.

Nämä mustaa tai sinistä savua tupruttavat moottorit saavat aivan laillisesti päästää hengitysilmaan jopa monisatakertaisia päästömääriä ehjiin moottoreihin verrattuna. Ilman tien päällä suoritettavaa valvontaa niitä on vaikea saada pois liikenteestä.