Haamuratikka vaelsi puoli kilometriä – kuljettajalle ei syytettä

Syyttäjä päätti jättää syytteen nostamatta, koska näyttöä kuljettajan huolimattomuudesta tilanteessa ei ollut riittävästi. Raitiovaunu 8 karkasi kuljettajalta Jätkäsaaren päätepysäkillä huhtikuussa 2014. Raitiovaunu ajeli yksikseen noin puoli kilometriä aina yli suojateiden ja Crusellinsillan.

Kotimaa
Raitiovaunu Helsingissä.
Raitiovaunu karkasi huhtikuussa 2014 kuljettajalta ja osui liikenteen sulkupylväisiin Helsingin Ruoholahdessa. Kuvan raitiovaunu ei liity tapahtumaan.Yle

Syyttäjä on tehnyt syyttämättäjättämispäätöksen huhtikuussa 2014 tapahtuneessa onnettomuudessa, jossa raitiovaunu lähti itsestään liikkeelle ja törmäsi liikennepylväisiin Helsingin Ruoholahdessa. Kuljettajaa epäiltiin törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Raitiovaunu 8 karkasi kuljettajalta Jätkäsaaren päätepysäkillä ja ajeli yksikseen noin puoli kilometriä aina yli suojateiden ja Crusellinsillan. Raitiovaunu suistui raiteilta Kaapelitehtaan kaarteessa ja pysähtyi reunakiveykseen vahingoittaen samalla ajolankojen kannatinpylvästä ja ajoestetolppia. Raitiovaunun nopeus onnettomuushetkellä oli ollut ylimmillään 48 kilometriä tunnissa.

Kuljettaja oli jättänyt tyhjän vaunun päätepysäkille käydäkseen WC:ssä. Vaunun virta-avaimen hän jätti ajo-asentoon.

Syyttäjä päätti jättää syytteen nostamatta, koska näyttöä kuljettajan huolimattomuudesta tilanteessa ei ollut riittävästi. Syyttäjän mukaan HKL:n raitiovaunukuljettajille ei oltu annettu riittäviä ohjeita siitä, miten päätepysäkillä tulee toimia vaunun hallintalaitteiden kanssa.

Jotta raitiovaunu lähtisi liikkeelle, virta-avaimen ja ajokytkimen on oltava ajoasennossa ja vaunun ovet suljettuna. Lisäksi jonkun pitää aktivoida ns. kuolleen miehen kytkin, joka sijaitsee kuljettajan jalkatilassa.

Onnettomuuden teknisissä tutkimuksissa selvisi, että raitiovaunun jalkatilakytkin on voinut mennä päälle täysin kuljettajan tietämättä, koska sen toiminta todettiin herkäksi. Tutkimuksissa epäiltiinkin, että kytkin on voinut aktivoitua jopa kuljettajan vaunuun jättämästä rahastuslaukusta.

Toisen, ajoajosentoon menneen kytkiminen taas epäiltiin tutkimuksissa aktivoituneen kuljettajan takin liepeen hipaisusta. Itse vaunun taas epäiltiin lähteneen liikkeelle kuljettajan lukitessa sitä.

Kukaan ei loukkaantunut onnettomuudessa.