Konkaripoliisi: Liikkuvan poliisin lakkautus romahdutti raskaan liikenteen valvonnan

Liikkuvan Poliisin Perinneyhdistyksen puheenjohtaja Jyrki Haapala on huolissaan liikennevalvonnan nykytilasta. Hänen mukaansa liikkuva poliisi lakkautettiin perusteettomasti ja tämä heijastuu nyt valvonnan tasoon.

Kotimaa
Poliisi tekee tarkastusta rekan hytissä.
Liikkuva poliisi

Liikkuva poliisi lakkautettiin vuonna 2013. Oulun alueellakin poliisina pitkään toimineen komisario Jyrki Haapalan mukaan sen jälkeen liikennevalvonnan taso on laskenut.

– Yhä vähemmän valvotaan tien päällä. Sitä kautta tulee yhä enemmän liikennekuolemia, pelkää Liikkuvan Poliisin Perinneyhdistyksen puheenjohtaja Haapala.

Valtioneuvosto asetti vuoden 2014 alusta tavoitteen, että liikennevalvonnan taso pysyy entisellään liikkuvan poliisin lakkauttamisesta huolimatta.

– Näista tavoitteista on romahdettu alaspäin, jatkaa Haapala.

Komisario Jyrki Haapala, Varkauden poliisi
Komisario Jyrki Haapala.YLE Savo

Perinneyhdistyksen mukaan liikkuvan poliisin lakkauttaminen oli suuri virhe.

– Se lakkautettiin perusteettomasti. Melkeinpä kaikki kauhuskenaariot, joita kerroimme etukäteen, ovat toteutuneet.

Poliisin liikennevalvonta vaihtelee

Haapalan mukaan liikenteen valvonta on pirstoutunut 11 poliisilaitoksen alaisuudessa ja sen taso on vaihtelevaa.

Poliisilaitosten liikenneryhmistä on Haapalan mukaan siirretty työvoimaa auttamaan turvapaikanhakijoiden rekisteröinnissä. Tämä vähentää edelleen liikenteen valvontaa.

– Kyseessä on tietenkin liikennevalvonnan notkahdus. Poliisilaitosten liikenneryhmät tekevät myös hälytyskeikkaa, eli auttavat paikallispoliisia, kun siellä ei väki riitä. Tämä kaikki on pois liikenteen valvonnasta, kertoo Haapala.

Raskaan liikenteen valvonta romahtanut

Eniten Liikkuvan Poliisin Perinneyhdistyksen puheenjohtaja Jyrki Haapala on huolissaan raskaan liikenteen valvonnasta.

– Tavoitteista on pudottu 27,6 prosenttia syyskuun tilaston mukaan. Raskaan liikenteen valvonnassa romahdus on suurinta. Valvonta on katoavaa kansanperinnettä, puuskahtaa Haapala.

Melkeinpä kaikki kauhuskenaariot, joita kerroimme etukäteen, ovat toteutuneet.

Jyrki Haapala

Haapala kaipaisi raskaan liikenteen valvontaan liikkuvan poliisin aikaisia raskaan liikenteen liikkuvia ryhmiä.

– Ne olivat ammattitaitoisia, rautaisia ja ne koulutettiin vaativiin tehtäviin, joihin ne keskittyivät. Ryhmissä olleet tekevät nyt paikallispoliisin töitä, kertoo Haapala.

Liikkuvan Poliisin Perinneyhdistyksen puheenjohtaja Haapala on saanut yhteydenottoja Suomen Kuorma-autoliitolta ja muilta liikennejärjestöiltä, että harmaa talous nostaa päätään, kun liikennevalvontaa vähennetään.

– Kuorma-automiehet ovat kertoneet sen selkeästi. Kyselevät, että missä ovat raskaan liikenteen valvonta ja poliisit tien päältä?

Liikkuva Poliisi takasin? 

Haapalan mukaan Liikkuvan Poliisin Perinneyhdistyksen tavoitteena on saada takaisin liikennevalvonnasta vastaava oma organisaatio.

Valvonta on katoavaa kansanperinnettä.

Jyrki Haapala

– Se on siintävä, mutta mahdollinen. Liikennepoliisin pitäisi olla erillinen yksikkö keskusrikospoliisin ja suojelupoliisin ohella.

– Oma yksikkö pystyisi vastaamaan paremmin tavoitteista. Nykyisen organisaatiomallin mukaan liikenteenvalvontaa ei saada ikinä palautumaan niihin uomiin, jota se oli Liikkuvan Poliisin aikana, päättää Haapala.