1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Pumpulivaipat tekivät pissaluukusta tarpeettoman – Viehättävä kotimuseo kertoo lastenvaunujen kehityksestä

Akaassa lastenvaunumuseossa on 300 vaunua, muun muassa Englannin kuninkaallisten suosimia hienostovaunuja. Materiaalit ja varusteet ovat muuttuneet, mutta lastenvaunujen perusmuoto on pysynyt samana. Suomessa pula-aikana lastenvaunut tehtiin pahvista.

Kulttuuri
Eija Mäenpään lastenvaunumuseo Akaassa
Marko Melto / Yle

Viialan Riitiälän kylänraitilla oli seisonut punamullalla maalattu, keltakuistinen hirsitalo jo sadan vuoden ajan, kun rottingista taivutetut lastenvaunut näkivät päivänvalon kaukana Englannissa.

Kaksisataa vuotta myöhemmin Eija Mäenpää katseli samoja vaunuja onnellisena. Niistä tuli lastenvaunukokoelman tärkeimmät vaunut. Oman pojan säilytetyistä vaunuista lähtenyt harrastus on nyt täyttänyt hirsitalon jokaisen huoneen.

– Englantilaiset rottinkivaunut ovat kokoelmani vanhimmat. Ne löytyivät Vaasasta, erään kartanon vintiltä. Kuomun reunaa kiertää vieläkin alkuperäiset pitsit, kertoo Mäenpää.

Englantilaiset hienostovaunut tunnistaa renkaista.

– Niissä on 24 tuuman renkaat ja nahkajousitukset.

Silver Crosseissa on nahkajousitus, ja ne ovat Englannissa edelleen kuninkaallisten suosiossa.

Prinssi William ja herttuatar Catherine hankkivat laivastonsiniset Silver Crossit prinssi Georgen synnyttyä. Vaunut päätyivät kuvien välityksellä ihmisten tietoisuuteen ympäri maailman.

Akaassa vedetään kuitenkin kruununprinssipariakin pidempi korsi. Mäenpään hirsitalon uumenista löytyy Silver Crossin koko mallistosta lähes jokainen malli, 63 eri vaunut.

Lastenvaunujen kehityksen sanelee käytännöllisyys

Punamullalla maalattu, keltakuistinen hirsitalo luo täydelliset olosuhteet vanhojen vaunujen säilytykseen. Eija Mäenpään emännöimässä lastenvaunumuseo Mukelossa on nyt kolmisensataa vaunua. Lisäksi on varaosiksi hankitut vaunut, mutta niistä ei pidetä kirjaa.

Eija Mäenpää ja vaunut joista kaikki alkoi
Kokoelma sai alkunsa siitä, kun Eija Mäenpää ei halunnut luopua poikansa käytössä olleista vaunuista.Marko Melto / Yle

Lastentarvikkeiden kehitys näkyy myös lastenvaunujen kehityksessä. Kun 1800-luvulla vauvojen vaipoista tai imutehoista ei osattu edes haaveilla, paremman luokan lastenvaunut varustettiin pissaluukulla. Ne olivat vaunujen alaosassa olevia laatikoita, joihin laitettiin esimerkiksi heinää kuivikkeeksi. Lopulta pissaluukut kävivät kuitenkin tarpeettomiksi.

– 1900-luvulla vaipat alkoivat olla yleisempiä, ja pumpulivaipat syrjäyttivät pissalaatikon, sanoo Mäenpää.

Käytännön sanelema tarve syrjäytti myöskin englantilaisten hienostovaunujen tavaramerkin, metalliset suuret pyörät.

– On siinä ainakin vauvan vatsa pysynyt kunnossa, kun on kivikatuja pitkin viety rautapyörien päällä.

Joustamattoman ja epäkäytännöllisen rautapyörän päälle keksittiin laittaa kumia pehmusteeksi 1900-luvulle tultaessa.

Sota pysäytti kotimaisen vaunutuotannon

Suomessa lastenvaunut yleistyivät 1920-luvulla. Ensin niitä käyttivät parempi väki, mutta pikku hiljaa myös rahvas alkoi kuljettaa jälkikasvuaan vaunuissa.

Lastenvaunumuseon vaunukokoelmaa
Lastenvaunuja on kertynyt niin paljon, että vain osa kokoelmasta on kerrallaan näytillä. Marko Melto / Yle

Suomalaisten vaunujen suunnittelun ja valmistuksen keskeytti sota. Raaka-aineille oli käyttöä muualla. Pula-aika toi lastenvaunujen materiaaliksi pahvin. Suuria ikäluokkia työnneltiin puistoihin ja päiväunille Joutjärven, Upon ja Hetekan valmistamissa vaunuissa. Vaunut tehtiin vanerista ja pahvista. Tässäkin elintason kohoaminen näkyi.

– 1960-luvulla alkoi tulla muovi ja kerni. Puhtaanapito helpottui.

Eija Mäenpään lastenvaunumuseo on Pohjoismaiden ainoa. Kun Mäenpää avasi museonsa viisi vuotta sitten, oli vaunuja vasta sata. Nyt määrä on kolminkertaistunut, ja kokoelmaa kerrytetään enää valikoiden.

– Kun ne parit puuttuvat Silver Crossit vielä saisin, sanoo Eija Mäenpää.