Älä mittaa rentoutumistasi, voit rasittua: "Jos aina pitää saavuttaa jotakin, siitä saattaa tulla stressiä"

Kiireisen arjen keskellä pitäisi antaa itselleen aikaa rentoutua. Rentoutuminen on passiivista toimintaa. Jos siitä tulee suorittamista, voi se aiheuttaa stressiä.

ilmiöt
Nainen lukee pokkaria.
Henrietta Hassinen / Yle

Kun ihminen rentoutuu, hänen voimavaransa palautuvat kuormitusta edeltävälle tasolle. Rentoutuessa verenpainetta ja sydänmensykettä tuottavan autonominen hermoston toiminta vähenee ja ihminen alkaa voida paremmin.

Rentoutumiskeinoja on monenlaisia, eikä kukaan voi sanoa toiselle, mikä on paras keino, neuvoo kajaanilainen psykologi ja mindfulness-ohjaaja Minna Maksniemi.

– Perusideana on, että rentoutumista ei tarvitse suorittaa, vaan se voi olla mukavaa tekemistä, jonka jälkeen tunnet, että voimavarasi ovat palautuneet. Se ei välttämättä tunnu heti, vaan vasta jälkeen päin. Rentoutuessa tulee fyysisesti ja psyykkisesti sellainen olo, että on helpompi olla ja hengittää, ajatukset kulkevat paremmin, ja ahdistavatkin tunteet voivat tuntua lievemmiltä.

Itselleen parhaan rentoutumistavan löytää Maksniemen mukaan parhaiten kokeilemalla. Esimerkiksi saunominen on erinomainen tapa rentoutumiseen. Myös kaikki venyttelyt ja voimistelut rentouttavat.

– Toki olemme kokonaisvaltaisia ihmisiä, joten voimme rentoutua myös siitä, että olemme hyvien ystävien seurassa. Toiset taas haluavat vetäytyä kokonaan muista ihmisistä erilleen vaikka vain mietiskelemään, kuuntelemaan rauhallista musiikkia ja tekemään taidetta. Moni kokee hyvin elvyttävänä myös sen, kun luonnossa vain käppäilee, katselee, kuuntelee ja haistelee. Kokonaisvaltainen elämys on usein voimakkaasti rentouttava.

Älä stressaa rentoutumisesta

Jos rentoutumisesta tulee suorittamista, niin se voi olla jopa stressaavaa.

Minna Maksniemi.
Minna Maksniemi.Tiia Korhonen / Yle

– Ihmiset voivat stressata ihan mistä vain. Jos aina pitää saavuttaa jotakin, tulee tarpeettomia tavoitteita ja siitä saattaa tulla stressiä. Jos pystyisi vain antamaan itselleen luvan ja aikaa olla, niin muuta ei oikeastaan rentoutumisessa tarvita.

Maksniemen mielestä tarkastelemme nykyisin hyvinvointia hyvin paljon ulkopuolisesti, eli analysoimme ja mittaamme, onko tullut tarpeeksi.

– Toki näin voi tehdä ja niin voi saada hyviä viitteitä siitä, että tapahtuuko tarpeeksi palautumista. Mittareita ei kannata tuijottaa, vaan kuunnella omaa tunnetilaa siitä, olenko nyt levännyt vai väsynyt. Se on se aito mittari, Maksniemi jatkaa.