Ei pelkkää kahvin kaatamista – työ lentoemäntänä kiinnostaa valtavasti

Uusilla lentoemännillä on suuri into alaa kohtaan. Tuo into on lentoemäntien kouluttajan Suvi Saarelan mukaan jopa käsinkosketeltavaa. Saarela on saanut kouluttaa syksyn aikana uusia kollegoita, sillä Finnair on palkannut henkilökuntaa.

liikenne
Lentoemäntä tarjoilee matkustajille lentokoneessa matkan aikana.
Arja Lento / Yle

Lentoemäntien kouluttaja Suvi Saarela aloitti itse lentoemäntänä vuonna 2006 sillä ajatuksella, että hän haluaa työskennellä perinteisessä suomalaisessa lentoyhtiössä.

– Myös kansainvälinen ilmapiiri kiinnosti, mutta nyt kymmenen vuotta alalla toimineena voin sanoa, että mielikuva oli silloin paljon suppeampi. Kliseisesti sanottuna se ajatus liittyi pelkkään kahvin kaateluun.

– Olen profiloitunut enemmän turvapuolelle, eli puhutaan erilaisista toimintatavoista, joita teemme matkustamohenkilökunnan kesken, jotta saamme lennon kulkemaan mahdollisimman turvallisesti. Koulutuspuolella toiminen on ollut silmiä avaavaa, Saarela jatkaa.

Mikäli viranomaiset ovat sitä mieltä, että turvamääräyksiä on kiristettävä, niin Saarelan mukaan Finnair toimii sen pohjalta.

– Lähtökohtaisesti turvallisuus rakennetaan joka päivä ja joka lento. Eli ennen lentoa käydään samat turvallisuusasiat läpi. Eikä lento lähde ennen kuin asiat on hoidettu ja tarkastettu. Eli asiaan ei ole tullut mitään muutoksia.

Uudet koneet, lisää henkilökuntaa – merkit paremmasta

Alalla on ollut turbulenssia talouden suhteen, mutta nyt Finnair rakentaa parempaa tulevaisuutta, josta merkkinä on uuden henkilökunnan palkkaaminen.

Koulutuspuolella toiminen on ollut silmiä avaavaa.

Suvi Saarela

– Tällä hetkellä näkymät ovat lupaavat. Rekrytoinnit ovat selvä merkki uudesta ajanjaksosta Finnairissa, olemme siirtymässä kasvun aikaan uusien laajarunkokoneiden myötä. Säästösopimuksen syntyminen viime vuonna on myös ollut vaikuttamassa tärkeältä osin tulevaisuuden kasvuumme, kertoo Finnairin viestintä.

– Se näkyy suoraan työssäni, kun olen päässyt kouluttamaan uusia kollegoita kuluneenkin syksyn aikana, sanoo puolestaan Suvi Saarela.

Omiin koulutuksiinsa hakemuksia Finnair sai noin 3 500, heistä koulutettavaksi valittiin 146. Edellisen kerran finnairilaisia on peruskoulutettu vuonna 2007, jolloin koulutettiin noin 200 uutta lentoemäntää ja stuerttia.

Finnairissa on yhtiön mukaan perinteisesti tehty pitkiä työuria, eikä vaihtuvuus lentotyössä ole ollut suurta.