Tunneli Suomesta meren ali Ruotsiin – täysi utopia vai tulevaisuuden visio?

Suomen ja Ruotsin yhdistävä tunneli kuulostaa suuruudenhullulta, mutta molemmissa maissa on haluja selvittää hanketta.

Ulkomaat
Risto E.J. Penttilä ja Mikael Jungner
Yhdysvaltalainen yritys ehdottaa huippunopeaa raideyhteyttä Helsingin ja Tukholman välille. Viestintätoimisto Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungner ja Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E.J. Penttilä kävivät puimassa ehdotusta myös Aamu-tv:n sohvalla.

Suomen ja Ruotsin välinen tunneli ei kuulosta aivan seuraavan liikenneselonteon hankkeelta.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E.J. Penttilä kuitenkin haluaa, että Suomen ja Ruotsin hallitukset päättävät yhdessä hakea EU-rahaa tunneliselvitykseen.

– Tässä on kyse suuresta visiosta, joka saattaa yhtäkkiä ollakin todellisuutta, Penttilä sanoo.

– Siis selvitys, ei vielä ryhdytä laittamaan lapioita maahan, hän tarkentaa.

Penttilä osallistui Suomen Tukholman suurlähetystön ja Suomalais-ruotsalaisen kauppakamarin tilaisuuteen, jossa visioitiin tunnelia Suomen ja Ruotsin kasvutekijäksi.

Kartta
Reitti voisi kulkea Suomesta Ahvenanmaalle siltoja pitkin ja Ahvenanmaalta Ruotsiin tunnelissa.Ilkka Kemppinen / Yle

Ajatus on, että Turun ja Ahvenanmaan saaristossa matka taittuisi siltoja tai tunneleita pitkin saarelta toiselle. Merenalainen osuus Ahvenanmaalta Tukholman saaristoon on vain 46 kilometriä.

– Nyt Suomella ei ole hyviä, nopeita ja halpoja kuljetusreittejä muualle Eurooppaan, Penttilä sanoo.

Tekniikan tohtori Björn Hasselgrenin mukaan yhteydestä syntyisi selkeä Pohjoismaiden markkina-alue. Samalla kulku muualta Euroopasta Venäjän markkinoille helpottuisi.

– Nyt Ruotsi päättyy Tukholmaan ja Suomi päättyy Turkuun.

Myös Tukholman läänin maakäräjäneuvos Gustav Hemming sanoi, että hanketta kannattaa tutkia. Tähän asti on murehdittu liian yksin omaa kasvua.

– Olemme olleet Tukholman alueella aivan liian sisäänpäinkääntyneitä.

Miinuspuolella ovat miljardikulut, joita ei kukaan osaa vielä arvioida. Mukaan toivottaisiin EU-rahaa ja yksityistä pääomaa, niin että valtioille jäisi maksettavaksi vain osa.

Esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan välinen tunneli olisi 60-80 kilometriä pitkä ja kustannuksiltaan 7-15 miljardia euroa.

Kapselissa Helsingistä Tukholmaan

Nykyisillä junilla matka Helsingistä Tukholmaan taittuisi parissa tunnissa ja Turusta Maarianhaminan kautta Norrtäljeen tunnissa.

Tilaisuudessa esittäytyi myös nopeita putkijunia kehittelevä Hyperloop Technologies. Tulevaisuuden Hyperloop-junalla matka Helsingistä Tukholmaan veisi alle puoli tuntia.

Magneetit vetävät junaa tai pikemminkin kapselia ilmapatjan päällä alipaineisessa putkessa. Vauhti nousee 1 200 kilometriin tunnissa. Yhtiö alkaa testata junia ensi vuonna.

Toimitusjohtaja Rob Lloyd kosiskeli Suomea ja Ruotsia pilottihankkeeseen.

– Pohjoismaat ovat usein olleet edelläkävijöitä.

Onko Suomi-Ruotsi -tunneli täysin utopistinen ajatus? Tilaisuudessa mainittiin, ettei kukaan uskonut 20 vuotta sitten, että Helsinki voisi olla Aasian-lentojen paras linkki.

– Se on yhtä utopistinen kuin Malmön ja Kööpenhaminen yhdistäminen sillalla, mikä johti siihen, että sieltä tehdään televisiosarjaa, Penttilä sanoi.

Ainakin tekniikan kehitys voi muuttaa laskelmia.