Maanantain julkaistussa jutussaAnalyysi: Onko uudella autolla ajavan riski kuolla liikenteessä jo lähes olematon?mainittiin, että alle kaksi vuotta vanhoissa henkilö- ja pakettiautoissa olisi viime vuonna kuollut kolme ihmistä. Kun sairauskohtauksen vuoksi kuolleet poistetaan luettelosta, kuoli alle kaksi vuotta vanhoissa autoissa liikenneonnettomuuden seurauksena vuonna 2014 kuitenkin vain yksi ihminen.
Ero on merkittävä myös yli kaksi- mutta alle kolmivuotiaissa autoissa. Maanantain jutussa kuolleita ilmoitettiin olleen kuusi, sairauskohtaukset poistettuina kuolleita oli kuitenkin vain kolme. Myös kolmesta nelivuotiaisiin autoihin sairauskohtaukset vaikuttivat merkittävästi. Seitsemän kuolleen sijaan liikenneonnettomuuden seurauksena menehtyi neljä ihmistä.
Yle pyysi Liikennevakuutuskeskukselta ennakkotiedot vuoden 2014 kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista selvittääkseen juuri uusien ja teknisesti turvallisempien autojen vaikutusta henkilö- ja pakettiautoissa kuolleiden määriin. Liikenneonnettomuuksissa syy-seuraussuhde on merkittävä, kun onnettomuuksien syitä tulkitaan.
Liikenneonnettomuudessa auton iällä ja turvatekniikalla ei ole merkitystä, jos auton kuljettajan on katsottu menehtyneen sairauskohtauksen seurauksena ja esimerkiksi menettäneen autonsa hallinnan kohtauksesta johtuen.
Sairauskohtaukset poissulkien liikennekuolema uudehkossa autossa näyttäytyy eri valossa. Sattumalla ei ole niin suurta osuutta kuin maanantain jutusta annettiin virheellisten tietojen vuoksi ymmärtää.
Suomessa jo enemmistö uusia autoja ostavista on yli 56-vuotiaita. Vanhempien autoilijoiden keskuudessa myös sairauskohtaukset liikenteessä ovat yleisempiä.