Kuluttajien välisen verkkokaupan volyymi yllätti alan – satojen miljoonien bisnes

Vertaisverkkokaupan rahavirrat ylittävät jo suomalaisten kulutuksen Virossa. Perinteiset kauppayritykset haluavat osille.

talous
mies katsoo polkupyörää huuto netistä
Yle

Kuluttajien välinen kauppa internetin eri kauppapaikoilla yleistyy vauhdilla. Siinä liikkuvat myös isot rahat.

Runsaan puolentoista vuoden aikana 2014–2015 netissä myytiin ja ostettiin käyttötavaroita noin 500 miljoonalla eurolla, kertoo Kaupan liiton yhdessä Tampereen yliopiston kanssa tekemä selvitys.

Viron viinarallikin jää vertailussa kakkoseksi. Vuonna 2014 suomalaiset kuluttivat palveluihin ja tavaroihin Virossa 477 miljoonaa euroa.

Ensimmäistä kertaa tehdyssä selvityksessä olivat mukana tavallisimmat tuoteryhmät kodinkoneista vaatteisiin ja harrastusvälineistä huonekaluihin Kun tähän lisää käytettyjen moottoriajoneuvojen nettikaupan, päästään noin 1,4 miljardiin euroon.

Samaan aikaa vähittäiskauppa Suomessa supistuu. Tämä ei ole kulutuskäyttäytymisen koko kuva, Kaupan liitto toteaa.

– Näyttää siltä, että lisääntyvä kulutus ohjautuu ulkomaiseen verkkokauppaan ja kuluttajien väliseen kauppaan, liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo.

Noin kaksi miljoonaa suomalaista on ostanut tai myynyt tavaroita tai palveluja verkossa viimeisen reilun puolentoista vuoden aikana.

Vertaisverkkokauppojen käyttö
Erillaisia verkkokauppoja käyttäneiden osuudet vuoden ajalta.Yle uutisgrafiikka

Perinteisen kaupan mahdollisuus ja uhka

Kaupan liitto pitää niin sanotussa vertaisverkkokaupassa liikkuvia rahamääriä yllättävänkin suurina.

– Tämä ei todellakaan ole enää mitään marginaali-ilmiötä, vaan ihan mittavaa rahankäyttöä. Ja mahdollisuus, johon myös perinteisten yritysten kannattaa mennä mukaan, sanoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Kurjenoja ei tarkoita, että myös kauppayritykset rynnistäisivät verkkoon kauppaamaan käytettyä tavaraa.

Erilaiset yhteistyökuviot suurten nettikauppafirmojen kanssa näyttävät kuitenkin houkuttelevilta.

– Jos lapsiperhe ostaa käytetyn lastensängyn toiselta kuluttajalta, niin yritys voi siinä välissä myydä uuden patjan, Kurjenoja kuvaa.

Yrityksiä edustava Kaupan liitto varoittelee myös kansalaisten välisen nettikaupankäynnin villeydestä. Kuluttajansuoja on heikko, eikä verottaja yleensä saa omaa osuuttaan.

– Kyllä verottajana olisin huolestunut siitä. Tai jos yritykset eivät investoi Suomeen tai saa bisnestä, niin mitä tapahtuu kansantalouden tulopohjalle, pääekonomisti Kurjenoja sanoo.

Huuto.net ja Tori.fi suurimmat

Vertaisverkkokaupan suurimmat toimijat ovat käytetyn tavaran nettikauppapaikat, norjalaisen Schibstedtin omistama Tori.fi ja Sanomien Huuto.net. Verkkokauppaa joskus käyttäneistä yli 60 prosenttia nimesi jomman kumman pääasialliseksi ostospaikakseen.

Myös erilaiset Facebook-ryhmät olivat selvityksen mukaan suosittuja kauppapaikkoja.

Sen sijaan paljon julkisuutta saaneita Airbnb- ja Uber-palveluja käytetään vielä vähän.

Vuokrapalveluyritys Airbnb:n suomalaiskäyttäjiä oli tarkastelujaksolla 158 000 ja kuljetuspalvelujen Uberia oli käyttänyt 38 000 suomalaista. Kaikista verkkokauppaa käyttäneistä osuus jäi muutamaan prosenttiin.

Verkkokauppaa käyttävät eniten alle 50-vuotiaat. Kauppatapa on erityisesti lapsiperheiden suosiossa ja suosituimmat artikkelit elektroniikka, kodinkoneet, huonekalut ja vaatteet.

Yleisin syy vertaisverkkokaupan käyttämiseen oli selvityksen mukaan rahan säästäminen.