Rantatunnelin ilmanvaihtopiiput ovat sunnuntaista asti matkanneet Saarijärveltä kohti Tamperetta. Taivalta on taitettu öisin, jotta muulle liikenteelle aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa yli 50-metrisestä kuljetuksesta.
Tiistaina putket ovat jo tukevasti Pirkanmaan kamaralla, Ylöjärvellä. Matka Virtain ja Kihniön kautta on sujunut ilman isoja ongelmia.
– Pieniä vastoinkäymisiä on ollut. Lähinnä liukas keli on aiheuttanut hiukan ongelmia, sanoo Rantatunnelin aluevastaava Jari Humalajoki.
Viimeiset kilometrit hankalimmat
Rykäys Ylöjärveltä Tampereelle Näsijärven rantaan taittuu normaalisti yhdessä hujauksessa. Vaikka tie on lyhyt ja suora, edessä ovat ne hitaimmat ja hankalimmat kilometrit.
– Tampereen Lielahteen asti kuljetus pääsee erikoiskuljetuksille tarkoitettua reittiä. Loppukilometreillä on jonkin verran sähköjohtoja ja liikennevalojen rakenteita, joita joudutaan tekemään sähköttömäksi tai purkamaan, Humalajoki kuvailee.
Matka Ylöjärveltä Rantatunnelille alkaa tiistai-iltana, kun muu liikenne hiljenee. Tavoitteena on, että ennen aamukuutta molemmat piiput ovat kohteissaan, valmiina asennettaviksi.
Tiilen punaa ja järven sineä
Piippuja koristavat kuvataiteilija Jan-Erik Anderssonin taideteokset Tuli ja Sade.


Sisällöllisesti Tuli ja Sade -teokset muodostavat teosparin. Santalahden piipun lähtökohtia ovat tuli ja tummanpunainen teollisuusarkkitehtuuri. Naistenlahdessa taas näkyvät vesi ja järvimaisemat.
Piippujen asennus tapahtuu Santalahdessa keskiviikkona ja Naistenlahdessa torstaina.