1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Sadat musiikkikilpailut kilpailevat myös keskenään – näistä elementeistä arvostus syntyy

Maanantaina alkanut Jean Sibelius -viulukilpailu on yksi maailman merkittävimmistä viulukilpailuista. Yle listasi kuusi tekijää, jotka vaikuttavat klassisen musiikin kilpailun arvostukseen.

kulttuuri
Ensimmäisen Sibelius -viulukilpailun vuonna 1965 voitti Oleg Kagan.
Ensimmäisen Sibelius -viulukilpailun vuonna 1965 voitti Oleg Kagan (oik.).Yle

1. Kilpailijat

Tärkein klassisen musiikin kilpailun arvostukseen vaikuttava tekijä on itse kilpailijat. Mitä paremmin voittajat menestyvät urallaan, sitä vaikutusvaltaisemmaksi kilpailu kasvaa.

– Eli onko kilpailu toiminut astinlautana kansainväliseen tunnettuuteen osana taiteilijan uraa, toteaa kansainvälisen musiikkikilpailuverkoston varapresidentti, Mirjam Helin -laulukilpailun vastaava tuottaja Marja-Leena Pétas-Arjava.

Sibelius-viulukilpailulla on ollut onnea. Sen listoilta ovat nousseet suuren yleisön tietoisuuteen muun muassa Oleg Kagan, Viktoria Mullova, Leonídas Kavákos, Lisa Batiashvili ja Pekka Kuusisto.

2. Tuomaristo

Kansainvälisen klassisen musiikin kilpailun tuomariston tulee olla arvovaltainen ja puolueeton. Yleensä mukana on huippuluokan muusikoita ja pedagogeja – ja kilpailijoiden joukossa heidän oppilaitaan. Sibelius-viulukilpailun tuomariston puheenjohtajana työskennellyt ja kilpailukäytäntöjä kehittänyt professori Tuomas Haapanen kertoo, että esteellisyyskysymykset otetaan huomioon kilpailun säännöissä.

– Säännöt sisältävät tarkat määräykset siitä, ettei omaa oppilasta saa arvioida, hän sanoo.

Maailmalla tunnetaan pienempiä kilpailuja, joissa tuomaristo ei ole toiminut puolueettomasti.

3. Yleisö

Kilpailu on kulttuuritapahtuma, joka palvelee yleisöä ja musiikinharrastajia. Marja-Leena Pétas-Arjava huomauttaa, että klassisen musiikin kilpailulla on paikkansa taiteenalan promotoijana. Jos yleisöä riittää jo alkusarjan konsertteihin, arvostus ja mielenkiinto kasvavat itsestään.

– Parhaimmillaan kilpailu on kuin olympialaiset: kaikki tietävät, että sellainen on menossa, vaikkei olisi itse kiinnostunut klassisesta musiikista, Pétas-Arjava toteaa.

– Kilpailufunktio antaa konserttitapahtumalle lisää mielenkiintoa. Kaikkialla ollaan kiinnostuneita myös nuorista lahjakkuuksista. Heitä halutaan tukea ja auttaa eteenpäin, sanoo professori Tuomas Haapanen.

Yle Klassinen -verkkosivun kävijätilaston mukaan eilen alkaneet kilpailut ovat kiinnostaneet yleisöä yli 30 maassa. Sivustolla voi seurata kilpailua sekä suorana lähetyksenä että tallennettuina klippeinä.

Pekko Pulakka
Pekko Pulakka aloitti urakkansa Jean Sibelius -viulukilpailussa ensimmäisenä suomalaisena maanantaina. Säestäjänä Mikael Kemppainen.Yle

4. Järjestelyt

Kilpailijoiden kannalta kilpailun houkuttelevuus riippuu pitkälti järjestelyistä. Sellisti Jonathan Roozeman kertoo, että erot ovat eri kilpailuissa valtavat. Tshaikovski-kilpailussa Pietarissa ja Moskovassa kaikki toimi moitteettomasti sihteereistä, kuljetuksista ja hotellivarauksista lähtien. Walter W. Naumburgin säätiön kilpailussa New Yorkissa puolestaan mitään ei oltu hoidettu valmiiksi. Jopa lämmittely ennen suoritusta oli haastavaa.

– Et pystynyt edes lämmittelemään muuta kuin sordinon kanssa. Eikä välttämättä ole hirveän hyvä soittaa juuri ennen kilpailua sordinolla, Roozeman sanoo.

Sibelius-kilpailussa käytetään perhemajoitusta ja kilpailijoille tarjotaan tilanteesta riippuen matka-avustuksia.

5. Kilpailujen väliin jäävä aika

Kilpailun maine syntyy myös työstä, jota tehdään silloin, kun kilpailu ei ole käynnissä. Yhä useammin kilpailut promotoivat menestyjiään ja järjestävät heille esiintymistilaisuuksia ja jopa suuria konserttikiertueita välivuosina. Taiteilijoista halutaan kansainvälisiä tähtiä.

– Joissain kilpailuissa voidaan käynnistää laajoja valmennusohjelmia, joissa yritetään koulia nuorista hioutumattomista timanteista superesiintyjiä, Marja-Leena Pétas-Arjava sanoo.

Tämänvuotinen Sibelius-kilpailun voittaja esittää Sibeliuksen viulukonserton Helsingin kaupunginorkesterin solistina Birminghamissa ja Dublinissa.

6. Palkinnot

Kilpailijat ja järjestäjät vähättelevät palkintosummien merkitystä, mutta jännityksen kannalta suurilla summilla on paikkansa. Jean Sibelius -viulukilpailun voittaja saa tänä vuonna 25 000 euroa, ja Tshaikovski-kilpailussa eri instrumenttien sarjavoittajat tienaavat 30 000 dollaria. Koko tämänvuotisen Tshaikovski-kilpailun voittaja, laulaja Ariunbaatar Ganbaatar, sai lisäksi 100 000 dollarin Grand Prix -palkinnon.

– On sitä rahaakin joskus tullut mietittyä, että jos voittaisi isomman palkinnon, niin voisi ostaa jonkun kivan kellon, Tshaikovski-kilpailun sellosarjan finalisti Jonathan Roozeman nauraa.

– Mutta ei sinne rahan takia mennä kilpailemaan, hän tähdentää.

Lue seuraavaksi