Video: Huviajelua talvisodan malliin – neuvostoliittolainen tykinvetovaunu herätettiin henkiin

Kunnostajan mukaan hytissä on 100 desibelin melu, ja ergonomia vaikuttaisi olleen tykinvetovaunun suunnittelijoille tuntematon käsite. Täysin huviajeluun sopimaton telahirviö onkin mitä mainioin kone huviajeluun.

Kotimaa
Tykinvetovaunu liikkeellä.

Raatteentien alkupäässä Suomussalmella voi kuulla hirveän jyrinän, mikäli Raatteen Portin isäntä Sami Pihlajamaa on vapaapäivän ratoksi päättänyt lähteä huviajelulle. Ajokiksi mies on kunnostanut Neuvostoliitossa sodanaikaisella tekniikalla rakennetun 10 tonnia painavan tykinvetovaunun. Mies myöntää itsekin, ettei laitteella ajelussa ole juurikaan järkeä.

– Moottorilla on kokoa reilut 38 litraa, ja tehoa on vähintäänkin riittävästi. Meteliä on hytissä 100 desibeliä. Mieluusti tuplakuulosuojat kannattaa pistää siis päähän, eikä se meteli koneen lähellä pieni ole.

Tekniikasta kertoo jotain se, että tykinvetovaunu makasi pihassa kuusen juurella pari vuosikymmentä, minkä jälkeen sen käynnistäminen sujui yllättävän vähällä vaivalla.

– Puolustusvoimista sain hyviä neuvoja, ja käynnistys vaati lopulta vain hienosäätöä vuosien seisomisen jälkeen. Varaosiakin saa hyvin, sillä tekniikka on ollut käytössä Venäjällä vuosituhannen vaihteeseen saakka.

Tykinvetovaunu paikallaan.
Jarmo Nuotio / Yle

Suunnittelupöydällä ei ihan kaikkea ole mietitty

Raatteen Portin tykinvetovaunu on tuotu Venäjältä Suomeen 1960-luvun alussa tykkikaupan kylkiäisenä. Ajokunnossa on Pihlajamaan tietojen mukaan toinenkin vaunu Suomessa. Ajokunto tarkoittaa tosin suhteellisen lyhyttä ajoa.

Mieluusti tuplakuulosuojat kannattaa pistää siis päähän, eikä se meteli koneen lähellä pieni ole.

Sami Pihlajamaa

– Ergonomia ainakin taisi unohtua suunnittelupöydässä kokonaan. Hyttiin mahtuu seitsemän sotilasta tai viisi siviiliä, jos siis haluaa vähän väljemmin matkustaa.

Polttoainetta kuluu reilu litra kilometrillä, joten polttoainetankki on sen mukainen. 400 litran tankki on hyödynnetty takapenkin selkänojaksi. Kuski saa olkapäänsä nopeasti jumiin, koska telahirmun ohjaaminen tapahtuu vipujen avulla. Pihlajamaa toteaakin suu virneessä, että huviajeluun hirveää meteliä pitävä värkki ei sovi ja toisaalta juuri huviajeluun se tänä päivänä vain soveltuu.

– Ei siinä tinnitus parane, hytissä voi oikeasti kuuroutua ilman kuulosuojaimia. Menoa seuraavat puolestaan tarvitsisivat kuulosuojainten lisäksi kaasunaamarin savun takia.