Tavaratalo puuttui leluista leimahtaneeseen nettiraivoon: Tuomitsemme kaiken vihapuheen

Tavaratalo Anttila on ilmoittanut sosiaalisessa mediassa, ettei se hyväksy ihmisten solvaamista ja uhkailua. Kaupan sukupuolittunutta lelumarkkinointia arvostellut bloggaaja joutui rajun verkkovihan kohteeksi.

Kotimaa
Erivärisiä pikkuautoja
Juha Korhonen / Yle

Tavaratalo- ja verkkokauppa Anttila kampanjoi somessa vihapuheen kitkemisen puolesta. Yritys on julkaissut Facebook-sivuillaan kuvan ja päivityksen, joissa toivotaan, että ihmiset jättäisivät rauhaan tavaratalon lelumarkkinointia kritisoineen bloggaajan.

"Kiitämme Emmi Nuorgamia hänen rohkeudestaan nostaa asia esille. Hän ja monet muut ovat saaneet osakseen tarpeetonta kritiikkiä ja vihapuhetta, joka ei ole koskaan hyväksyttävää. Vetoammekin sinuun, että olemme mukana vastustamassa vihapuhetta sen kaikissa muodoissa, ja tukemassa yhdenvertaisuutta verkossa ja sen ulkopuolella. #eivihapuheelle"

Tamperelainen bloggaaja Emmi Nuorgam kirjoitti viikonvaihteessa blogiinsa tekstin, jossa hän kummasteli Anttilan verkkokaupan myyntitekstejä. Niissä tytöille suositeltiin tietynlaisia leluja, nukkeja ja prisessa-asuja, ja pojille esimerkiksi autoja.

Anttilan Facebook-päivitys.
Anttilan Facebook-sivut

Anttila on sittemmin pahoitellut jäykkiä sukupuolirooleja vahvistavia myyntitekstejä ja poistanut ne sivuiltaan.

Bloggaaja joutui kuitenkin rajun uhkailun ja nimittelyn kohteeksi verkossa. Anttilan markkinointi- ja verkkokauppajohtaja Outi Ellilä sanoo, että tavaratalon oli pakko ottaa kantaa villiin keskusteluun.

– Tuomitsemme kaikenlaisen vihapuheen. Se ei ole hyväksyttävää. Ihmisillä saa olla eriäviä mielipiteitä, emmekä hyväksy minkäänlaista uhkailua tai että keskusteluun liitetään väkivaltaisia puheita.

Ellilä sanoo keskustelun asiattomuuden yllättäneen.

Ihmisillä saa olla eriäviä mielipiteitä, emmekä hyväksy minkäänlaista uhkailua tai että keskusteluun liitetään väkivaltaisia puheita.

Outi Ellilä

– Maanantaina luulimme jo keskustelun rauhoittuvan, mutta sen jälkeen tulikin paljon epäasiallista käytöstä.

On melko poikkeuksellista, mutta ajan henkeen kuuluvaa, että kaupallinen yritys ottaa osaa arvokeskusteluun, markkinointi- ja verkkokauppajohtaja pohtii.

– Voimme vaikuttaa ja tukea sitä, että ihmiset voisivat keskustella eri mielipiteistä asiallisesti. Ihmiset myös odottavat yrityksen olevan persoona somessa ja ottavan osaa keskusteluun.

Bloggaaja tavaratalon peliliikkeestä: "Hieno veto"

Bloggaaja Emmi Nuorgam kertoo pitävänsä hyvänä asiana, että tavaratalojätti otti osaa keskusteluun.

Anttilan vihapuhepostaus oli hieno veto, joskin sen alla käyty keskustelu on ala-arvoista.

Emmi Nuorgam

– Anttilan vihapuhepostaus oli hieno veto, joskin sen alla käyty keskustelu on ala-arvoista. Eräs henkilö esimerkiksi kommentoi raiskausuhkauksiin liittyen, että 'sitä saa mitä tilaa'. Toivoisin, että Anttila poistaisi myös vihamieliset kirjoitukset ja kommentit postauksestaan ja toimisi käytännön tasollakin vihapuhetta vastaan, Nuorgam sanoo.

Kaiken kaikkiaan enin mylläkkä on jo laantunut, bloggaaja kertoo.

– Kaikki palaute mitä on tullut tiistaina ja keskiviikkona on ollut tosi positiivista ja kannustavaa! Kritisoida saa, ja pitääkin, eikä kaikkien tarvitse olla toistensa kanssa samaa mieltä. Kuitenkin toivoisin, että ihmisillä olisi edes sellaiset alkeelliset käytöstavat, eikä ketään herjattaisi mielipiteidensä vuoksi. Ja tämä pätee ihan kaikkiin suuntiin ja kaikkiin keskustelijoihin, hän kiteyttää.