1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Portugalilainen huippukuvaaja: Hyvässä valokuvassa tunne pysäyttää ja tarina koukuttaa

Vaikka elämme ennennäkemättömän visuaalista aikaa, perinteinen valokuva ei ole menettänyt tehoaan. Se ei myöskään häviä kiinnostavuudessa elävälle kuvalle. Valokuva lähettää silmänräpäyksessä viestin tai välittää tunteen, sanoo portugalilainen huippukuvaaja Andrè Boto.

Kulttuuri
Esimerkki André Boton valokuvataiteesta
André Boto

Kuinka monta kuvaa mahdamme nähdä päivän mittaan? Moniko niistä kiinnittää huomion? Montaako jää tutkiskelemaan pidempään? Milloinkaan aiemmin niin moni ei ole kuvannut niin paljon. Koskaan aiemmin ei ole kanniskeltu alati mukana kuvaavia laitteita. Milloinkaan niin moni ei ole halunnut tavalla tai toisella näyttää kuviaan muillekin.

Kuvat kilpailevat ennennäkemättömällä tavalla huomiosta keskenään, ja ehkä myös kuvaajat. Kun kuvaajia on entistä enemmän, on myös enemmän niitä, jotka ottavat näyttäviä, kiinnostavia ja vaikuttavia kuvia: eli niin sanottuja hyviä kuvia.

Kyllä tämä hiukan hermostuttaa ammattikuvaajia, myöntää portugalilainen huippukuvaaja Andrè Boto. On aiempaa vaikeampi nousta valtavassa kuvatulvassa esiin.

Kenen kuvat näkyvät ja elävät?

Andrè Boto on erikoistunut kuvamanipulaatioon ja photoshoppaukseen. Hän käyttää valokuvaa materiaalinaan muokatessaan realismista irti nousevia fantasioita. Hänen tavoitteenaan on upottaa kuvaan tarina, jota katsoja saa lähteä tulkitsemaan tai purkamaan: valokuva lähenee maalausta.

Valokuvaaja André Boto opettaa kuvankäsittelyn niksejä Suomen Ammattivalokuvaajat ry:n koulutustilaisuudessa Hämeenlinnassa
Andrè Boto kävi Hämeenlinnassa Suomen Ammattivalokuvaajat ry:n vieraana ja kouluttajana.Tiina Puputti

Suomessa hän vieraili kouluttajana Suomen Ammattivalokuvaajat ry:n syksyn tapaamisessa Hämeenlinnassa. Hänen kanssaan voi miettiä kuvatulvan vaikutusta, kuvanmuokkauksen myötä horjuvaa kuvan totuudellisuuden uskottavuutta sekä taiteen rajoja.

Kun digikuva, älypuhelimet ja internet ovat tehneet valokuvan levittämisen vallankumouksen, millä mielin kuvan ammattilainen seuraa kuvatulvaa?

– Luulen, että suurinta osaa maailman ammattikuvaajista tilanne nyt hieman pelottaa, koska jokaisella alkaa olla mukana jossakin laitteessa kamera. Toisaalta en tiedä, onko se meille ongelma, koska itse kuvaaminen saattaa saada ihmiset kiinnittämään enemmän huomiota kuviin.

– On hyväkin, että kuvia ottavat ja jakavat ihmiset huomaavat, miten vaikeaa on tehdä hienoja kuvia. Samaten ihmiset kyllä huomaavat eron, meneekö joku ulos ja nappaa kuvan vaikka kännykällä verrattuna ammattikuvaajien huolellisesti rakennettuihin kuviin. Luulen, että kuvatulvan edessä olemme vasta alussa. Pitkän päälle uskon, että niillä kuvaajilla ei ole hätää, jotka tekevät laatujälkeä ja aiheita, jotka erottuvat muista. Maailmassa on tilaa kaiken tyyppisille kuvaajille ja kuville.

Valokuva on nopea ja vaikuttava media

Sosiaalisessa mediassa pyörivät loputtomat videoklipit. Pärjääkö perinteinen kuva huomiokisassa liikkuvalle kuvalle?

– Perinteisen valokuvan voima on erittäin suuri. Valokuvaajana en itse ole tottunut työskentelemään liikkuvan kuvan kanssa. Mutta nykyään, jotta pääsee paremmin esiin, olen alkanut liittää kuviin liikettä. Siksi olen alkanut tehdä videoita kuvamanipulaatioina Photoshopilla.

Valokuvaaja André Boto Suomen Ammattivalokuvaajat ry:n koulutustilaisuudessa Hämeen linnassa
Hämeen keskiaikainen linna toimi kuvauspaikkana.Tiina Puputti

– Esimerkiksi Facebookissa tavoittaa valokuvalla kyllä toiset valokuvaajat, mutta ei helposti uusia ihmisiä, eli asiakkaita. Jos laitan videon, verkossa sen voima on suurempi, koska ihmisiä houkuttaa liikkuva kuva. Sen avulla on helpompi saada tavallisten ihmisten ja mahdollisten asiakkaiden huomio. Mutta uskon niiden elävän hyvin rinnakkain, ja molempia yhdistämällä voi saada aikaan hyvin mielenkiintoisia, monirakenteisia teoksia, sanoo Andrè Boto.

Stillkuvalla on silti omat valttinsa. Valokuva avautuu paljon nopeammin kuin video.

– Esimerkiksi jokin viesti on paljon nopeampi esittää tai välittää yksittäisenä kuvana kuin videona. Kuvalla on jokin voima, mitä muilla medioilla ei ole. Liikkuvaan kuvaan tai musiikkiin verrattuna se on paljon välittömämpi. Sekunnissa jo olemme katsoneet kuvaa. Samassa ajassa elävässä kuvassa emme tiedä mitä on tekeillä tai minkä tyyppinen video on kyseessä. Uskon, että valokuvalla tulee aina olemaan oma valtava voimansa.

Yksi kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa

Kun Andrè Boto itse muokkaa kuviaan ja luo niissä uusia todellisuuksia, mitä hän ajattelee kuvan totuudellisuudesta? Tai siitä, että jokainen kuvia katseleva hyvin tietää, että kuvia muokataan, joskus ilmiselvästi, joskus huomaamattomasti tai vääristellen. Uskommeko enää kuvan kertomaan, menettääkö kuva uskottavuutensa?

Valokuvaaja André Boto Suomen Ammattivalokuvaajat ry:n koulutustilaisuudessa Hämeen linnassa
Valokuvan maailmassa on tilaa mitä erilaisimmille kuville, sanoo Andrè Boto.Tiina Puputti

– Kyllä ja ei. Valokuvan maailmassa on tilaa mitä erilaisimmille kuville. Itselleni kuva on tapa kommunikoida ihmisten kanssa. Siksi minulle ei ole ongelma ottaa kuvaa ja manipuloida sitä. Ratkaisevaa on itse idea ja tapa, jolla kuva kommunikoi katsojan kanssa.

– Itse en ole kuvajournalisti, en ota uutistyyppisiä kuvia, en myöskään luontokuvia. Käytän valokuvaa kuin maalaisin taulua. Ratkaisevaa on merkitys ja viesti. Sen kannalta on sama käyttääkö pohjana valokuvaa vai maalattua kuvaa. Minulle tärkeintä on saada aikaan tietynkaltainen kuva, ja käytän niitä nykyajan tekniikoita, joilla se helposti käy. Itse aloitin taiteen puolelta, en valokuvaajana, ja se varmasti ratkaisi tavan jolla työskentelen.

Yritän saada yhden tarinan kerrottua aina yhden kuvan avulla.

Andrè Boto

Boto pyrkii kertomaan kuvassa tarinan.

– Se on mieluinen haaste, koska helposti ajattelemme, että yksittäinen kuva ei vielä avaa kokonaista tarinaa. Tähän yritän vastata kuvia muokkaamalla ja Photoshopilla. Yritän saada yhden tarinan kerrottua aina yhden kuvan avulla. Siksi käytän erilaisia kohteita tai hahmoja, ja leikin niiden erilaisilla merkityksillä. Näin rakentelen ja muokkaan kuvaa voidakseni välittää jonkin kertomuksen katsojalle.

Missä kulkevat taiteen rajat?

Valokuva on yksi taidemuodoista. Mutta valtavassa teknisesti hyvien ja kauniiden tai vaikuttavien kuvien tulvassa tuskin kaikki on taidetta?

– En tiedä, onko minulla tuohon vastausta. Taide on todella vaikea määritellä. Yliopistolla opettaja kysyi opiskelijoilta, mikä on taidetta. He käyttivät tunteja keskustellen, toivat esiin hyvin erilaisia näkökulmia, ja jokainen niitä oli omalla tavallaan oikea ja perusteltavissa.

– Taide on käsitteenä hyvin monimutkainen. Se ei ehkä ole sidottu tarkoitukseensa tai tekniseen toteutustapaan. Olen yrittänyt miettiä, mikä on taidetta ja mitkä mediat ovat taidetta, mutta tuohon minulla ei ole oikeaa vastausta, Boto vastaa.

Andrè Boton kuvia kuvagalleriassa alla, klikkaa kuvaa isommaksi!

Esimerkki André Boton valokuvataiteesta
André Boto
Esimerkki André Boton valokuvataiteesta
André Boto
Esimerkki André Boton valokuvataiteesta
André Boto
Esimerkki André Boton valokuvataiteesta
André Boto
Esimerkki André Boton valokuvataiteesta
André Boto