Tukilakossa lossinkuljettajien pitäisi jättää Postin ja DHL:n autoja rannalle

Lossinkuljettajat osallistuvat Postin tukilakkoon maanantaista alkaen. Jos Postin työriita ei ole ratkennut maanantaiaamuun kello kuuteen mennessä, Suomen noin 200 lossinkuljettajaa eivät sen jälkeen kuljeta Postin eivätkä DHL:n autoja kuin poikkeustapauksissa. Tukilakko koskee maan kaikkia 33 lossia sekä merialueilla että Järvi-Suomessa.

Kotimaa
Arvinsalmen lossi.
Anu Rummukainen / Yle

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Suomen Merimies-Unioni ovat päättäneet, että molempien liittojen lossinkuljettajat osallistuvat Postin tukilakkoon ensi maanantaista eli 30. marraskuuta alkaen. Tieto tukilakosta on toimitettu työnantajapuolelle keskiviikkona.

Jos Postin työriita ei ratkea ennen maanantaita, Suomen noin 200 lossinkuljettajaa eivät tuolloin aamukuuden jälkeen enää kuljeta Postin tai DHL:n autoja.

Mahdollinen tukilakko koskee kaikkia Suomen Lauttaliikenteen 33 lossia merialueilla ja Järvi-Suomessa.

– Postin tavaroita ei kuljeteta DHL:n tai Postin autoilla eli postin kuljetuksia losseilla, tiivistää lauttaliikennettä hoitava sopimustoimitsija Reijo Taipale Julkisten ja hyvinvointialojen liitosta.

Lossinkuljettajat kyselemään rahtikirjoja

Boikotoitavilta yrityksiltä lossien kyytiin kelpaavat vain ruoka ja elintarvikkeet, lääke- ja sairaalalähetykset kuten laboratorionäytteet sekä vaarallisten aineiden kuljetukset.

Vähäisempiä poikkeuksia ovat vielä silmälasit ja ylioppilastodistukset, jotka pääsevät lossille Postinkin autossa.

Miten lossinkuljettaja sitten voi tietää, mitä kyytiin pyrkivässä Postin tai DHL:n autossa on tarkkaan ottaen lastina?

– Heillä on muutoinkin velvollisuus tarkastaa raskaammat kuljetettavat ja rahtikirjoista kyllä selviää, mitä autossa on, toimitsija Reijo Taipale toteaa.

Ammattiliiton toimitsija ei näe, että lossinkuljettajalle on hankalaa tutun posti- tai rekkamiehen jättämisestä rannalle.

Lossinkuljettaja Teuvo Räsänen Arvinsalmen lossilta Rääkkylästä on toista mieltä.

Kai sitä rikkuri on, jos ottaa kyytiin.

Teuvo Räsänen

– Se on aika vaikea tilanne. Kai sitä rikkuri on, jos ottaa kyytiin, Räsänen ähkäisee.

Miten lossinkuljettaja sitten käytännössä toimii, kun kannelle ajaa lakonalainen ajoneuvo?

– Kai sitä täytyisi kysellä. Ja sanoa, että tilanne on tämmöinen, että ei saa ottaa kyytiin, Räsänen tuumii.

Lossari odottaa maanantaita sekavin miettein

Kahdeksan vuotta lossia ajanut Teuvo Räsänen on vain kerran aiemmin kokenut lakon, sekin kesti ainoastaan kuusi tuntia.

– Ei kuljetettu kuin ambulanssit, paloautot ja lääkärit - kyllä hätäkuljetukset aina täytyy kuljettaa.

Tulisiko nyt ymmärrystä, jos kyydin epääminen tarkoittaisi käytännössä sadan kilometrin lisälenkkiä Joensuun kautta raskaalla ajoneuvolla?

– Tuskinpa, Räsänen naurahtaa.

Tähän asti hänen ei ole tarvinnut jättää kyydin tarvitsijoita rannalle kuin poliisin kehotuksesta.

– Ne on olleet sellaisia, että on tullut poliisihälytys, että ei saa mennä toiselle rannalle, että saattaa olla vaarallinenkin asiakas.

Lossinkuljettaja ei ole tukilakkojen kannalla, koska se pistää työntekijät vaikeaan tilanteeseen.

Mieluummin kuljettaisin kaikki yli.

Teuvo Räsänen

– Kyllä mieluummin kuljettaisin kaikki yli.

Teuvo Räsäsellä onkin selvä viesti Merimies-Unionin ja muihin neuvottelupöytiin.

– Mieluummin sopisivat siellä kuin täällä kentällä työntekijät pannaan vastakkain, Räsänen tuumaa.

Ja toivoo, että Postin työehtoriita ratkeaa ennen maanantaita ja kyytiin tulijoita ei tarvitse ruveta karsimaan.