Harhaanjohtava markkinointi jatkuva riesa yrittäjille – yli 20 miljoonaa euroa vuodessa kankkulan kaivoon

Epäilyttävät tarjoukset, ilmoitukset ja laskut normaalin postin joukossa vaativat yrittäjältä tarkkaa silmää. Pelkästään yksinyrittäjistä arviolta 140 000 joutuu vuosittain harhaanjohtavan markkinoinnin kohteeksi, kerrotaan Suomen Yrittäjistä.

Kotimaa
Joensuulaiselle parturi-kampaamoyrittäjälle saapunut kirje, joka vaikuttaa huijaukselta.
Janne Ahjopalo / Yle

Joensuulainen parturikampaamoyritys oli jälleen yksi niistä firmoista, jotka saivat kummallista postia. Pyysimme Suomen Yrittäjien lakiosaajalta arviota kirjeestä, joka on postitettu ilmeisesti Hampurista Saksasta.

Yrittäjällä ole mitään velvollisuutta kuulua tuohon rekisteriin.

Atte Rytkönen

– Kyseisestä toimijasta on tullut satunnaisia yhteydenottoja neuvontapalveluumme, paljastaa lainsäädäntöasioiden päällikkö Atte Rytkönen.

– Kirje näyttäisi olevan perinteinen "tarjous" tai "ilmoitus", jonka tarkoituksena on johtaa vastaanottajaa harhaan. Tällaisissa tapauksissa kirje on yleensä voitu nimetä esimerkiksi tarjoukseksi tai tilausvahvistukseksi. Tarkoituksena on erehdyttää yritys allekirjoittamaan paperit, joissa viitataan palveluun aivan kuin kyse olisi esimerkiksi viranomaisrekisteristä.

Täyttämällä ja allekirjoittamalla paperit yritys sitoutuisi tilaamaan näkyvyyttä palveluntarjoajan verkkosivuilta määräaikaisella sopimuksella, jonka vuosimaksu on 677 euroa.

– Mistään viranomaisrekisteristä tapauksessa ei kuitenkaan ole kysymys, eikä yrittäjällä ole mitään velvollisuutta kuulua tuohon rekisteriin. Yrittäjän ei myöskään tarvitse reagoida kirjeeseen millään tavalla, opastaa Rytkönen.

Muutaman sadan euron huiputuksia

Suomen Yrittäjiin tulee kyselyitä ja ilmoituksia harhaanjohtavasta markkinoinnista tai huijauslaskuista säännöllisesti. Yrittäjäkyselyiden perusteella jopa yli 80 prosenttia yksinyrittäjistä joutuu vuosittain harhaanjohtavan markkinoinnin kohteeksi. Se merkitsee lähes 140 000 yksinyrittäjää.

– Ei ole syytä epäillä, että määrä olisi vähentynyt. Lisäksi harhaanjohtava markkinointi kohdennetaan luonnollisesti myös muihin kuin yksinyrittäjiin, toteaa Atte Rytkönen.

Euromääräisesti suomalaiset yritykset maksavat yli 20 miljoonaa aiheettomia laskuja vuosittain. Tyypillisesti lähetettävät huijauslaskut ovat muutaman sadan euron arvoisia, jolloin laskun maksaminen voi tuntua helpommalta kuin niiden riitauttaminen.

Suomen Yrittäjillä on toimintaohjeet (siirryt toiseen palveluun)huijausyrityksiä varten.