Moikkailu vähentää myymälänäpistyksiä? – "Ei kehtaa varastaa, koska oltiin ystävällisiä"

Arvioiden mukaan pelkästään hymy ja katsekontakti voivat vähentää pihistyksiä. Varkausten määrä ei ole lisääntynyt, mutta ilkeimmät vorot kulkevat kassojen ohitse aikaisempaa röyhkeämmin myyjän hymystä huolimatta.

ilmiöt
Joulukauppa.
Raine Martikainen / Yle

Asiakkaan hyvällä palvelulla pyritään estämään myymälävarkauksia. Mikkelin Sokoksen myymäläpäällikkö Nina Korhonen on vakuuttunut, että pelkästään katsekontakti, hymyileminen ja nyökkääminen asiakkaille ovat arvokasta palvelua, jolla voi ehkäistä näpistyksiä.

– Ihan kaikkia tervehditään, vaikka olisi edellisen kerran jäänyt kiinni näpistyksestä. Kun asiakas on huomioitu, hän ei ole vain ilmaa, se nostaa välittömästi kynnystä varastaa. Koetaan, ettei kehtaa varastaa, koska oltiin ystävällisiä, sanoo myymäläpäällikkö Korhonen.

Ihan kaikkia tervehditään, vaikka olisi edellisen kerran jäänyt kiinni näpistyksestä

Nina Korhonen

Korhosen näkemys asiakkaiden huomioimisesta saa vahvistusta Kaupan Liiton väline- ja turvallisuusasioiden asiamies Matti Räisäseltä. Hän kertoo, että asiakkaiden positiivisella huomioimisella sekä liikkeiden hyvällä siisteydellä ja järjestyksellä voidaan estää myymälävarkauksia. Kun asiakkaat tuntevat kaupan tilan omakseen, he myös viihtyvät eivätkä halua pihistää.

Mikkelin Carlsonin tavaratalonjohtaja Taru Kuosman mielestä pelkästään tervehtiminen ei vähennä näpistyksiä.

– Parasta hävikin ehkäisyä on myyjän läsnäolo. Asiakas huomioidaan ja hänen kanssaan lähdetään etsimään tuotteita. En yhdistä ajatusta vain tervehtimiseen, Kuosma sanoo.

Röyhkeämpiä varkaita

Pääasiallisesti varkauksia ja häiriökäyttäytymistä estetään kameravalvonnalla, vartioiden läsnäololla ja hälytinjärjestelmän avulla. Myös tuotteiden sijoittelulla on merkitystä näpistyksiin.

– Mietimme tosi tarkkaan, mihin tuotteet sijoitetaan. Laitetaanko helpommin varastettaviksi tuoksut vai terveyssiteet, havainnollistaa Mikkelin Sokoksen myymäläpäällikkö Korhonen.

Kaupan Liiton asiamies Matti Räisäsen mukaan myymälävarkauksien ja näpistysten arvo on vuosittain 450 miljoonaa euroa. Myymälävarkauksien hävikki on noin prosentin vähittäiskaupan vuosittaisesta myynnistä.

Hävikki on pysynyt viime vuosina kohtuullisen vakiona, mutta näpistysten tekotavat ovat aikaisempaa häikäilemättömämpiä. Häiriökäyttäytyminen ja haistattelu kaupan henkilökunnalle on Räisäsen mukaan lisääntymään päin.

– Kaveri vaan tulee pizza tai cokis kädessään ja kävelee suoraan kassan ohitse. Röyhkeämmät tapaukset ovat lisääntyneet, Kaupan Liiton asiamies Matti Räisänen sanoo.